Online Bereiksonderzoek uitgebreid met Facebook, Google en Twitter

VINEX heeft de rapportage van Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO) uitgebreid met cijfers van Facebook, Google en Twitter. Dat zet de oude top 20 helemaal op zijn kop. Elf Nederlandse titels moeten voorrang geven aan Amerikaanse webdiensten, die de toplijst nu domineren.

Bestond de top drie in Nederland tot voor kort nog uit Marktplaats.nl, NU.nl en Buienradar dan is daar nu heel stevig verandering in gekomen. Zoals de geactualiseerde bereikscijfers van VINEX/NOBO laten zien, kunnen Nederlandse titels eigenlijk niet concurreren met het bereik van Facebook, Google en Twitter.

Facebook en Google bereiken elk wekelijks minstens de helft van de Nederlandse online bevolking. Eigenlijk staan er maar zes Nederlandse titels in de top 20. Vier daarvan zijn nieuwssites.

Het gevolg van deze scheve verhouding is dat er automatisch grote delen van de lokale reclamebudgetten worden uitgegeven bij de Amerikaanse webdiensten. Enerzijds vanwege hun bereik, anderzijds omdat zij het heel makkelijk maken om via online dashboards reclamecampagnes op te zetten en de resultaten te meten. De reclame-euro’s, en -winsten, rollen naar de andere kant van de oceaan.

In Duitsland spannen mediabedrijven samen om hun bereik te bundelen. Zo willen ze een serieus alternatief aan de markt bieden voor het reclamebereik van de Amerikaanse webdiensten. In Nederland wordt er wel eens over gesproken, maar meer dan een mompelende, afkeurende klank is er zelfs tot in de directiekamers niet te horen.

De uitbreiding van het NOBO vindt plaats dankzij een zogenoemde non-tagged meting. Deze meettechnologie is geïnstalleerd op alle devices van 2.200 panelleden en wordt geprojecteerd op het totale mediapanel met 5.500 respondenten. De resultaten zijn representatief voor alle Nederlanders (6+).

Foto: Tuomas Puikkonen (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug