Deel dit artikel
-

Onlinekanaal remt omzetgroei fysieke retail

De omzetgroei van fysieke winkels in Nederland is in 2018 vrijwel stilgevallen en ook dit jaar komt er geen beweging in. Nederland blijft daarmee in 2019 onder de gemiddelde omzetgroei in Europa, die door het GfK op 2 procent wordt voorspeld. Reden is volgens GfK het dominante onlinekanaal in Nederland.

In 2018 becijferde GfK voor Nederland een marginale groei van 0,2 procent. Nederland houdt daarmee gelijke tred met andere landen in Noordwest Europa. In Denemarken en België steeg de omzetgroei ook minimaal, terwijl in Zweden en Noorwegen een daling van de groei is te bemerken. Maar terwijl deze landen zich dit jaar weer herstellen, blijft Nederland achter (pdf).

Saillant detail is dat Nederland in de top drie staat van landen met de grootste verkoopvloeroppervlakte per hoofd bevolking, met 1,60 m2. Alleen België (1,66 m2) en Oostenrijk (1,62 m2) hebben een groter oppervlak ter beschikking.

Fysieke winkels zullen goed moeten kijken hoe ze koperspubliek kunnen trekken via een aantrekkelijkere instore beleving en sociale interactie, zegt GfK in een toelichting.

Ook Q&A heeft geen goed nieuws voor de retail. Het blijft voorlopig onrustig in de Nederlandse winkelstraten. Veel winkels zijn volgens het bureau niet onderscheidend genoeg en er wordt onvoldoende ingespeeld op veranderingen.

Drie factoren bepalen volgens Q&A de toekomstbestendigheid van een retailer. Een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel verkeer te genereren. Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die volgens Q&A het beste presteren op deze aspecten en vormen dan ook de top van de Retail Ranking.

Slechts 9 procent is écht onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13 procent was. Uit het onderzoek komen onder meer Ekoplaza, Hans Anders, Lush en Rituals naar voren als onderscheidende retailer.

Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. In de resultaten is te zien dat retailers dit goed hebben begrepen. Zij bieden de laatste jaren steeds meer opties aan. Naast thuisbezorgen scoren afhalen in de winkel en externe afhaalpunten hoog onder consumenten.

Snelheid van bezorgen is eveneens belangrijk. 28 procent van de retailers met een webshop biedt next day delivery, waarbij klanten tot minstens 21.00 uur kunnen bestellen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Bos - Ecommerce Result

Elke businessmodel verandert door de tijd heen. Retail is in transitie en zal ook hier het businessmodel moeten veranderen. De “last mile” distributie van traditionele retail is natuurlijk wel het laagst, maar kosten van personeel, marketing en lokatie blijven stijgen terwijl de omzet verschuift naar online. Wanneer online omzetten verder stijgen, zullen er gewoon minder verkoop meters worden ingevuld. Lees: wanneer we groeien naar 50% online omzet aandeel in non food, dan zal ook een evenredig deel vd winkelmeters moeten worden opgeheven. En als nog slechts 9% vd huidige retail echt onderscheidend is, zal het aantal winkel faillissementen en uitdunning van winkelbestanden doorzetten. Als we gaan verdichten, dan kunnen al die andere lokaties in de binnensteden nieuwe functies krijgen waaronder wonen gezien we nog steeds een nijpend te kort aan woonruimte hebben.

Frank Dionisius - FranklyConnect

Intrigrerend artikel en heldere reactie/analyse Jeroen.
Is/zijn er naar jouw mening ruimte voor oplossingen / tools die kunnen helpen om het winkelbezoek te stuwen en (beter) meetbaar te maken?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond