Deel dit artikel
-

Ophef rond supercookies

De Federal Communications Commission gaat een onderzoek instellen naar het gebruik van zogenoemde supercookies door het Amerikaanse telecombedrijf Verizon. Daarnaast dreigt er een rechtszaak rond het gebruik van supercookies door het advertentiebedrijf Turn.

Verizon is onder vuur komen te liggen door het gebruik van super- of zombiecookies die voor mobiel verkeer worden ingezet. Daarbij wordt een unieke code aangemaakt om gebruikers te volgen en ze gerichte advertenties te kunnen presenteren. Gebruikers kunnen zich moeilijk verweren tegen deze cookies, ook al hebben ze in hun browser aangegeven dat ze niet gevolgd willen worden.

In januari had Verizon al beterschap toegezegd, maar Amerikaanse senatoren vonden die toezeggingen niet voldoende, waardoor nu een nader onderzoek gaat volgen. AT&T was in november al gestopt met supercookies.

Enkele inwoners van de staat New York heeft Turn aangeklaagd, het advertentiebedrijf dat met Verizon samenwerkt. Begin dit jaar gebeurde dat ook al, toen stapte een inwoner van Mississippi naar de rechter.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nils Rooijmans

De naam “supercookie” of “zombiecookie” is wat verwarrend.

Het gaat hier om fundamenteel andere technologie dan de standaard cookies die in browsers worden gezet.

Verizon voegt zgn X-UIDH headers toe aan elk request vanaf een device dat via hun netwerk data opvraagt.

Dit betekent oa dat
– de preventies tegen normale cookies hier niet werken
– het makkelijker is gebruikers over meerdere sites te volgen (1 X-UIDH header gebruikt voor meerdere sites)
– het gedrag van gebruikers buiten de browser (bijv gebruik van Apps) ook gevolgd en gekoppeld kan worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond