Deel dit artikel
-

‘Overnametempo internetbureaus trekt spoedig aan’

Eigenaren van digitale agencies en investeerders schudden het coronavirus van zich af. Ze halen de voet van de rem en hervatten hun plannen voor investeringen en overnames weer.

Toen het coronavirus uitbrak, ging op veel plekken in het bedrijfsleven de hand op de knip. Ook in de toen enthousiast draaiende overnamemachine onder internetbureaus. Financieel adviesbureau Aeternus ziet dat die processen weer hervat worden.

In een marktscan schrijft het: “De langetermijnvisie van strategen en private equity is niet veranderd. Het verder opschuiven naar technologie en het voornemen om capaciteit, specialistische kennis en marktaandeel in te kopen blijft aanwezig. Aeternus verwacht dat COVID-19 enkel voor een tijdelijke vertraging op de overnamemarkt heeft gezorgd maar dat het aantal transacties vanaf het vierde kwartaal 2020 weer zal toenemen.”

Bureau begeven zich op de kopersmarkt om drie belangrijke redenen: schaalgrootte, verbreding dienstenaanbod en verkrijgen of uitdiepen van specialisatie.

Het rapport stelt dat er in het voorgaande jaar in Europa 516 M&A-deals werden gedaan onder digital agencies en marketingbureaus. De gemiddelde waardering: 8,5x EBITDA. In de eerste zes maanden van 2020 waren dat er slechts 184.

Foto: gluglondon (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Judith Peeters - Aeternus

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond