Deel dit artikel
-

Overstaphulp winnaar internationale Schiphol-hackathon

Unstuck, een app die vliegtuigpassagiers moet helpen bij een soepele afhandeling van hun overstap, heeft de internationale hackathon gewonnen die door Schiphol werd gehouden in Berlijn. Hieraan namen zeven luchthavens deel. In drie dagen tijd ontwikkelden 155 hackers 37 toepassingen die het reisproces voor de passagier moeten vergemakkelijken. 

De makers van de winnende applicatie willen met Unstuck een oplossing bieden voor de stress die een transfer kan opleveren. Het idee is dat passagiers hun overstapdetails invoeren, waarna de app berekent hoeveel tijd ze hebben om hun overstap te halen. Vervolgens kan de passagier in de app een afspraak maken bij de securitycontrole en de wachtrij omzeilen door naar een vooraf toegewezen security lane te gaan. Op deze manier worden ook vertraagde vluchten door te laat komende overstappassagiers voorkomen.

Overige winnaars

Tijdens {re}coding aviation stonden vier thema’s centraal waarvoor oplossingen ontwikkeld konden worden: Life before the airport, Life at the airport, Life in between airports en Life after the airport. In iedere categorie werd een winnaar gekozen:

  • Freemium Security: Een toepassing die security en de hoeveelheid passagiers beter op elkaar afstemt. Via een chatbot hebben passagiers vooraf de keuze uit verschillende security-diensten.
  • PaxFlux: Passagiers kunnen een tijd boeken om door de security-controle te gaan, wanneer passagiers te laat zijn of niet komen opdagen, wordt de luchtvaartmaatschappij automatisch geïnformeerd.
  • Skillport: Overstappassagiers worden via LinkedIn met elkaar in contact gebracht. Zo kunnen ze hun overstaptijd gebruiken om te netwerken.
  • LandingPal: Deelauto-initiatief waarbij passagiers met elkaar gematcht worden op basis van aankomsttijd en eindbestemming.

Tijdens de hackathon hadden deelnemers de beschikking over data van zeven deelnemende luchthavens: Schiphol, Stockholm (Swedavia), Frankfurt (Fraport), Genève, London Gatwick, München en Kopenhagen. Zo waren er onder meer vlucht- en wachttijdendata en indoor navigatie API’s beschikbaar. Ook de technologische partners Sita en KONE stelden data beschikbaar. Deelnemers waren vrij om deze data te gebruiken met behulp van toepassingen zoals AI, IoT en sensoren, chatbots, robotica en wearables. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond