Deel dit artikel
-

‘Pakketpost lokmiddel om tabaksklanten te werven’

De Stichting Rookpreventie Jeugd vraagt aandacht voor tabaksspeciaalzaken die ook als pakketpunt fungeren. Bij alle verkooppunten, zoals supermarkten en tankstations, moeten in de toekomst rookwaren uit het zicht zijn, de zogenoemde displayban. De maatregel moet jongeren beschermen tegen de verleiding om te gaan roken, maar is ook belangrijk voor mensen die al met roken zijn gestopt of willen stoppen. De uitzondering op de regel zijn de tabaksspeciaalzaken omdat het daar niet doenlijk werd geacht de tabakswaren af te dekken.

In 2011 adviseerde de tabakswinkeliersvereniging NSO haar leden een pakketafhaalpunt erbij te gaan doen. In het vakblad Tabak2day van juni 2015 deed NSO-directeur en tabakslobbyist Janwillem Burgering nog eens een oproep aan tabakswinkels om een afhaalpunt te worden.

Verder worden ondernemers die een post-en-pakketpunt in hun winkel hebben, zoals tabakswinkels en supermarkten, vertegenwoordigd door de VVP, de vereniging van postale en bancaire retailers, die nauw gelieerd is aan de tabaksbranche. De tabaksbranche zit dus diep in de pakketpost, zegt de Stichting Rookpreventie Jeugd.

Opvallend is dat tabakswinkels weinig verdienen op deze dienst, zegt de stichting, per pakket zeven-en-een-halve eurocent nettowinst. En de gemiddelde extra omzet per klant die een pakje brengt of haalt, is 38 eurocent. ‘Waarom halen ze al die sores op hun nek voor die paar centen? Er kan geen andere reden zijn dan dat de pakketpost een lokmiddel is om (tabaks)klanten te werven dan wel te behouden.’

Als tabakswinkels, waar de sigaretten dus niet hoeven te worden afgedekt, een afhaalpunt willen zijn, moeten ook daar, net als supermarkten in de toekomst, tabakswaren worden afgedekt. ‘Zo voorkom je dat niet-rokers, ex-rokers en kinderen die pakketjes ophalen, op een muur van tabak stoten en in de verleiding worden gebracht om te gaan roken’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond