Pakkettenmarkt groeit harder dan de markt voor brievenbuspost krimpt

Nederland heeft een sterk groeiende bezorgmarkt: de pakkettenmarkt groeit harder dan de markt voor brievenbuspost krimpt. In 2016 steeg de omzet van het bezorgen van post en pakketten naar bijna 3 miljard euro, het hoogste niveau sinds 2013. Dat blijkt uit de Post- en Pakkettenmonitor 2016, die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert.

Bedrijven en consumenten verstuurden samen 350 miljoen pakketten in 2016. Hiermee behaalden de pakketvervoerders een omzet van 1,8 miljard euro. Het aantal pakketten in 2016 ligt 12 procent boven dat in 2015; de omzet is met 8 procent gestegen.

Binnen Nederland werden de meeste pakketten verstuurd door bedrijven naar consumenten: 152 miljoen stuks. Bedrijven stuurden elkaar bijna 70 miljoen pakketten. Consumenten verstuurden 7 miljoen pakketten.

PostNL heeft bij het pakketvervoer een marktaandeel van ongeveer 60 procent en is daarmee nog altijd de grootste partij voor binnenlands pakketvervoer.

In de pakkettenmarkt zorgt een paar grote klanten voor een groot aantal pakketten: de top 5 van klanten maakt gemiddeld 20 procent van de omzet van een pakketvervoerder uit. Grote klanten betalen gemiddeld minder per pakket dan kleinere klanten. In 2016 waren het vooral relatief kleine klanten die overstapten naar een andere pakketvervoerder.

De gemiddelde opbrengst per binnenlands pakket is in 2016 echter licht gedaald. In het grensoverschrijdend vervoer van pakketten zijn er meerdere partijen die ongeveer even groot zijn, met marktaandelen van zo’n 25 procent.

De concurrentie op de postmarkt neemt toe: over het geheel gezien is het marktaandeel van PostNL enigszins gedaald. Vooral het marktaandeel van de regionale vervoerders neemt toe.

Dat de concurrentie heviger wordt blijkt vandaag uit een hoogoplopend conflict tussen PostNL en zijn onderaannemers in de pakketbezorging. PostNL zou onderaannemers zo zwaar onder druk zetten dat deze partijen alleen kunnen concurreren als ze hun bezorgers structureel te laag inschalen en te weinig vakantiegeld en overuren uitbetalen.

Ondanks de grote druk op de ketel, investeerden pakketvervoerders in 2016 in gebouwen, vervoersmiddelen en software. Ook maken ze hun dienstverlening steeds flexibeler. Dat is vooral zichtbaar in het laatste deel van het traject dat een pakket aflegt, de last mile. Zo worden pakketautomaten niet alleen gebruikt om pakketten te bezorgen en klaar te leggen voor retourzending, maar ook om de interne logistiek van grote bedrijven en universiteiten te verbeteren. Om het aantal ritten in stadscentra te verminderen, combineren sommige partijen het afleveren van pakketten en winkelvoorraad met het ophalen van retourzendingen en reststromen zoals oud papier.

De monitor is samengesteld op basis van gegevens van 28 postvervoerders en zes pakketvervoerders in Nederland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug