Deel dit artikel
-

Patiënten en zorgverleners positief over gebruik patiëntenportaal UMC Utrecht

Zowel patiënten als zorgverleners zijn positief over het gebruik van een door UMC Utrecht opgezet patiëntenportaal. Dat blijkt uit een evaluatie onder ruim 500 patiënten en meer dan 300 zorgverleners.

Patiënten gebruiken het patiëntenportaal vooral om behandelverslagen, uitslagen en de afspraken in te zien. Ze vinden dit belangrijk, omdat ze zich zo goed voor kunnen bereiden op een volgend bezoek aan het ziekenhuis of gesprek met een arts. Dat uitslagen direct te zien zijn in het portaal vindt de meerderheid van de patiënten positief.

Zorgverleners merken ook een duidelijk verschil. Omdat mensen thuis alvast gegevens bekijken, komen ze met meer voorkennis naar een gesprek.

Inmiddels maken zo’n 29.000 patiënten van het UMC Utrecht gebruik van het portaal, ruim 15 procent van alle patienten. Er zijn meer vrouwen dan mannen actief op het patiëntenportaal. Ouderen (boven de 70) en jongvolwassenen (tussen de 18 en 30) gebruiken het portaal relatief weinig. Jongvolwassenen maken wel het meest gebruik van de e-consult functie in het portaal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond