Deel dit artikel
-

Plannen NPO gewijzigd: online reclame verdwijnt, maar tv reclame niet

De publieke omroep wordt niet reclamevrij. Wel wordt de reclamezendtijd vanaf 2022 in vijf jaar tijd gehalveerd.

Minister Arie Slob (Media) schrijft dat vanavond aan de Tweede Kamer. De aanpassing van het reclameplan is nodig omdat door de coronapandemie de reclame-inkomsten onder druk staan.

Online stopt de publieke omroep vanaf 1 januari al wel met alle reclames en op de tv verdwijnen ook de reclameblokken rond kinderprogramma’s. Oorspronkelijk zou de NPO tot 22.00 geen reclames meer uitzenden. Adverteerders en verkooporganisatie STER vonden dat een slecht idee.

De NPO krijgt ter compensatie op termijn jaarlijks 40 miljoen euro van het Rijk.

NPO3 wordt verder geen regiozender. De NPO wil de jongerenzender intact laten.

NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman is tevreden met het resultaat. ‘Wij zijn blij dat maanden van constructief overleg tot dit resultaat heeft geleid.’

Bovenal ontstaat er nu meer financiële rust. Hard nodig om een kwalitatief hoogwaardige Publieke Omroep te kunnen blijven voor alle Nederlanders, aldus Rijxman.

Deel dit bericht

1 Reactie

Tom

Naast de cookies verdwijnen nu ook de online advertenties… wauw

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond