Deel dit artikel
-

Mediabedrijven versnellen door corona: ‘We stonden allemaal in het rood’

Een interessante periode, noemt directeur René Delwel van facilitair mediabedrijf United de afgelopen maanden. “Natuurlijk onderneem je stappen om ervoor te zorgen dat je door kunt blijven draaien, ook al viel een flink deel van het werk weg, maar waar wij vroeger als motto hadden ‘Men vraagt, wij draaien’, zijn we nu met klanten samen nieuwe technisch uitdagende producties aan het ontwikkelen.”

Delwel sprak gisteren samen met andere media CEO’s in Cross Media Café van Media Perspectives over de gevolgen van de coronacrisis. Wat een geweldig mediajaar had moeten worden, met een aantal grote publieksevenementen zoals het Songfestival, is nu een jaar van teruglopende reclame-inkomsten, geschrapte producties en rigoureuze bezuinigingen.

Tegelijkertijd consumeert het publiek meer media in alle vormen dan ooit en ontstaan er nieuwe digitale initiatieven. Innovatie bloeit onder druk, daarover was iedereen het eens.

“We stonden allemaal in het rood,” vertelde Georgette Schlick, CEO van producent Fremantle Nederland en België. “Iedereen ging er op zijn eigen manier mee om. De werkdruk nam enorm toe, vooral minder ervaren jongeren hadden moeite om zich aan de nieuwe omstandigheden aan te passen.”

Een rollercoaster, noemt Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland, de afgelopen maanden. “We hebben commercieel gigantische klappen gekregen, de reclamemarkt blijft extreem volatiel. Maar we zien ook eerste tekenen van herstel. Al maken we ons geen illusies: we hebben met zijn allen averij opgelopen, en het gaat nog even duren voordat we weer op het oude niveau zitten.”

Tegelijkertijd zijn vooral digitale ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. On demand diensten als NPO Start en Plus stegen 25 procent naar 2,5 miljoen unieke gebruikers. De kijktijd is 35 procent gegroeid. Videoland, onderdeel van RTL, noteerde rot 40 procent meer kijktijd. “We zijn nu op het punt beland dat we al bijna evenveel budget uittrekken voor Videoland als voor lineaire tv,” aldus Sauvé. RTL gaat binnenkort meer pakketten voor Videoland aanbieden, zoals een goedkoper pakket met reclame. Sauvé: “Het doet er steeds minder toe via welke kanalen we ons publiek bereiken. Die trend zet zich door.”

Georgette Schlick kan dat beamen. Produceren doet haar bedrijf Fremantle inmiddels voor alle kanalen. Inclusief Netflix.

En nu het onderscheid tussen lineair en on demand verdwijnt, worden in hoog tempo nieuwe mediaformules ontwikkeld. Martijn van Dam, lid Raad van Bestuur bij NPO, wil veel meer inzetten op interactieve technieken zoals het recent gelanceerde NPO Samen, waarbij je met meerdere mensen tegelijk een NPO-programma kunt kijken, én er via de webcam samen direct over kunt chatten. Ontwikkeld voor het Songfestival, nu breder ingezet.

Een sector die enorm heeft moeten versnellen is de culturele sector, vertelde Lennart van der Meulen, algemeen directeur van VPRO. “Ineens viel hun publiek weg en je ziet dat deze partijen mediabedrijven zijn gaan worden.” Tivoli Vredenburg heeft zijn eigen tv-studio ingericht, evenals Pakhuis de Zwijger. Het Holland Festival is meteen online gegaan. Paradiso organiseerde onlangs de Grote Upbeatles & Memphis Maniacs Popquiz. “De periode van registraties op YouTube zetten is voorbij, je moet veel meer creativiteit aan de dag leggen,” aldus Van der Meulen. “Het betekent directe concurrentie voor ons als VPRO.”

RTL baas Sven Sauvé is blij met de versnelde ontwikkeling naar online: “Dankzij online beschikken we over veel meer data over onze kijkers dan we via lineaire tv kunnen verzamelen. Die data zijn van onschatbare waarde, ook voor de ontwikkeling van nieuwe programma’s.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

René Schaap - Connecting Media

Het had leuk geweest als ook de kleinere media bedrijven aan bod zouden zijn gekomen. United, Frematle en RTL zijn grote bedrijven, die ook veel 1 pitters en kleine bedrijven inhuurden… en dat sinds afgelopen maart eigenlijk niet meer doen. United en NEP spraken zelfs af om alleen elkaars mensen te gebruiken en niet een ZZper in te huren. Dat heeft waarschijnlijk heel veel ZZpers en MKBers problemen opgeleverd. En die kleintjes hebben er net even meer last van dan deze grote jongens. Ik hoop dat ook daar aandacht aan gegeven kan worden in bijvoorbeeld een vervolg bij cross Media Café.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond