Deel dit artikel
-

PostNL wil pakketjes volgen met chiptechnologie

PostNL wil in de toekomst pakketjes zeer gedetailleerd kunnen volgen met behulp van goedkope chiptechnologie. Dat vertelde Aimée van Nunen, als business consultant verantwoordelijk voor technologische innovatie binnen PostNL, gisteren op Emerce Tech Live!

PostNL experimenteert al enige tijd met geavanceerde volgsystemen voor pakjes. Vooral om daar zelf ervaring mee op te doen, verduidelijkt Van Nunen: “Technisch kan er veel, maar dat wil niet zeggen dat het economisch verantwoord is.”

Het volgen van pakketjes van seconde tot seconde zou technisch heel goed kunnen, bijvoorbeeld voor transporten van dure goederen, zoals juwelen of edelmetalen. Dan wil je van ieder moment weten waar die zich bevinden. Een koelbox voor etenswaren zou met sensoren kunnen worden uitgerust die aangeven wanneer de box wordt geopend. Andere mogelijkheden die worden onderzocht zijn pakketjes die aangeven wanneer ze vallen.

Het probleem zijn de hoge kosten. Van Nunen: “Wij vervoeren jaarlijks 165 miljoen pakketten, om daarop allemaal chips te bevestigen zou een kostbare zaak worden.”

Ze verwijst naar het nieuws over een nieuwe fabriek van Thinfilm Electronics in Silicon Valley, waar nfc chips straks zo uit een printer rollen. Die gaan 12 tot 15 dollarcent per stuk kosten. “Nog te duur, maar je komt al aardig in de richting.”

PostNL kijkt ook naar meer contactpunten tijdens de bezorgroute, zodat vaker overdrachtmomenten kunnen geregistreerd, zonder dat hiervoor chips op pakketjes hoeven worden gebruikt. De trackingsystemen van PostNL geven nu alleen aan dat het pakketje onderweg is, niet wanneer het precies arriveert. “Uiteindelijk wil je dat je heel nauwkeurig het bezorgmoment kunt aangeven, waardoor de klant binnen een bepaald tijdstip ook nog de bestemming kan wijzigen.”

De trackingmogelijkheden zullen altijd belangrijk blijven, vertelde Van Nunen. Speciale kluizen voor pakjes aan huis slaan in Nederland niet aan omdat we buren meestal wel pakjes willen aannemen.

“Als we de klantervaring kunnen verbeteren, zal de klant ook meer gaan bestellen. Uiteindelijk profiteren we hier allemaal van.”

Foto’s: Peter Boer

Deel dit bericht

5 Reacties

Erick - CustomerPulse

Waarom zou je overal een chip op plakken? Als je een pakketcode koppelt aan een busje of een bezorger, hoef je alleen nog maar die GPS door te geven. Kwestie van handig koppelen. En veel verantwoorder. Ik kan niet wachten tot PostNL dit kan, zou echt superhandig zijn! Ik weet dat ao.nl en picnic het ook kunnen. Ik vraag me af waarom PostNL daarin gecompliceerder is.

12-15 cent? Direct doen!

Ik heb zeker 12 cent per zending over voor zo’n chip! Als je ziet hoeveel pakjes kwijt raken is dit binnen paar maand terug verdient.. Ook mensen die zeggen niets te hebben ontvangen terwijl dat wel zo is haal je hiermee grotendeels onderuit. PostNL ik zeg doen!!!

Aimee van Nunen

Dank voor de enthousiaste reacties en het meedenken!
Uiteraard kan er met data al heel veel gekoppeld worden. We willen op termijn nog een stap verder gaan, zodat de pakketjes op termijn zelf kunnen ‘praten’, en we, ook als ze (nog) niet in de bezorgauto zitten, weten waar ze zijn en wat de status is van de relevante sensoren.

Jack van Dooren - TheNextLevelSpecialist.nl

Hi Aimee, Prachtige als pakketjes intelligent worden en kunnen vertellen waar ze zijn, wat hun bestemming is, schade hebben opgelopen, etc. Wordt ook gekeken naar de duurzaamheid van de verpakking? Denk aan het gebruik van herbruikbare opvouwbare intelligente containers met een NFC chip van 15 cent. Begrijp dat dit misschien onhandig kan zijn voor de consument, maar ik vind het een verspilling om iedere keer de papierbak te vullen met kartonnen dozen. Kijk uit naar je reactie.
Groet, Jack

Aimee van Nunen

Hoi Jack, Jazeker. Duurzaamheid staat hoog op de agenda, dus daar kijken we zeker naar. Gebruik van herbruikbare verpakkingen hangt wel af van acceptatie bij verzenders en ontvangers dus dat doen we in overleg.
Voor voedsel gebruiken we bijvoorbeeld nu al Foodboxen die door de verzender gevuld worden. Wij leveren vervolgens alleen de goederen af en nemen de lege Foodbox direct weer mee zodat deze opnieuw gevuld kan worden voor een volgende verzending.
Groet, Aimee

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond