Deel dit artikel
-

Publicis en Omnicom fuseren

Publicis en Omnicom willen fuseren, waardoor ‘s werelds grootste groep van communicatie- en reclamebureaus ontstaat. ‘Publicom’ wordt de nieuwe mondiale marktleider.

Dat maakten de bedrijven zojuist bekend (PDF) nadat eerder dit weekend de speculaties om gang kwamen door een bericht van persbureau Bloomberg. De gezamenlijke martwaarde van Publicis Groupe uit Parijs en Omnicom Group uit New York bedraagt 26,5 miljard euro. De gezamenlijke omzet is 17,7 miljard euro.

Door het samengaan van de nummers twee en drie uit de wereld ontstaat een bureaunetwerk dat de nummer één WPP achter zich laat.

Het is een gelijkwaardige fusie, de aandeelhouders van beiden bedrijven krijgen ieder de helft van de aandelen. Wanneer en zodra de toezichthouders in Amerika en Frankrijk hun fiat geven, wordt in Nederland de nieuwe holding Publicis Omnicom Group gecreërd. De fusie vindt binnen dat vehikel plaats. De partijen verwachten dat dat in het laatste kwartaal van 2013 of het eerste van 2014 zal zijn.

Publicis’ CEO Maurice Lévy en John Wren van Omnicom houden dan gedurende dertig maanden gezamenlijke de titel CEO. Vanuit hun respectievelijke posities zullen ze de fusie begeleiden. Lévy wordt non-executive, waarmee de feitelijke eindverantwoordelijkheid bij zijn Amerikaanse collega ligt.

In de nieuwe constellatie verwachten de bedrijven overlappende kostenvoordeel te behalen van 377 miljoen euro.

Publicis en Omnicom hebben nog een aantal forse hindernissen te nemen. Zo zal het nieuwe bedrijf veel conflicterende belangen hebben, omdat ze dan grootste concurrenten in bepaalde sectoren zullen bedienen. Bijvoorbeeld PepsiCo en Coca-Cola. Los daarvan zal vooral de Amerikaanse toezichthouder kritisch meekijken. ‘Publicom’ realiseert in Amerika 11 miljard dollar omzet, wat twee keer meer is dan nummer twee WPP.

Nederlandse juridisch adviseurs bij de transactie zijn De Brauw Blackstone Westbroek voor Omnicom en NautaDutilh voor Publicis.

Het is deze maand ook een jaar geleden dat reclamereus Dentsu besloot om Aegis Media te kopen voor vier miljard dollar. Die overname werd afgelopen maart formeel afgerond.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond