Deel dit artikel
-

Fusie Omnicom en Publicis afgeblazen

De fusie van communicatiebedrijf Omnicom en zijn Franse branchegenoot Publicis wordt afgeblazen. De afronding van de trandactie brengt volgens beide bedrijven problemen met zich mee.

De samenwerking die vorig jaar groots werd aangekondigd als een ‘fusie van gelijken’ zou het grootste communicatie en reclamebureau ter wereld hebben opgeleverd. De gezamenlijke martwaarde van Publicis Groupe uit Parijs en Omnicom Group uit New York bedraagt 26,5 miljard euro. De gezamenlijke omzet is 17,7 miljard euro.

In Nederland zou de nieuwe holding Publicis Omnicom Group worden gecreëerd. Nederlandse juridisch adviseurs bij de transactie waren De Brauw Blackstone Westbroek voor Omnicom en NautaDutilh voor Publicis.

Publicis en Omnicom hadden nog een aantal forse hindernissen te nemen. Zo waren er conflicterende belangen, omdat ze grootste concurrenten in bepaalde sectoren bedienen. Bijvoorbeeld PepsiCo en Coca-Cola. De problemen worden in een gezamenlijke verklaring (pdf) niet toegelicht, anders dan dat het fusieproces te traag verliep en dat grote onzekerheid met zich meebracht.

Publicis nam vorig jaar nog het Nederlandse beursgenoteerde LBi over.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond