Deel dit artikel
-

Reacties op ‘Hoge drempels mobiele marketing’ (2/2)

Ondanks de mooie beloftes blijkt uit Duits onderzoek blijkt dat mobiele marketing meer drempels kent dan wordt aangenomen. Vandaag reageren twee uitgeefbedrijven.

Begin deze week publiceerden we een artikel waaruit bleek dat niet de consument, maar het bedrijfsleven de belangrijkste drempel is om mobiele marketing tot wasdom te laten komen.

Er zijn te veel afwijkende formaten van telefoonschermen. Daarnaast werken uitgevers amper samen bij het plannen van mediacampagnes.

“Het kan gebeuren dat een adverteerder voor iedere publisher of operator andere mediaformaten moet aanleveren. Er is geen standaardisatie op het gebied van formaten, plannen en het meten en rapporteren van resultaten. Dat belemmert de ontwikkeling van mobiele marketing”, verwoordde Tarik Fawzi in het kort zijn Duitse bevindingen.

Hoe is de situatie in Nederland? Emerce vraagt experts naar hun opvattingen. Gisteren reageerden twee partijen uit de hoek van mobiele reclame en marketing, vandaag de uitgeefbedrijven: FD Media en Sanoma Digital.

Yves Viegen, marketing manager FD Media

“Ik ben het met veel van de conclusies in het artikel eens. Wat wij zelf ook merken is dat veel adverteerders nog zoeken naar het hoe en wat. Het is vaak een ver-van-hun-bed-show. Er zijn inderdaad nog veel praktische zaken te overwinnen.

Enkele constateringen en praktische overwegingen:

  • Blijf binnen het medium. Heb je een mobiele landingspagina en/of applicatie waar je mensen heen kan sturen? Doe dat. Anders is mobiel adverteren ook niet relevant.
  • Voor mobiele bouwactiviteiten heb je ook vaak weer een extra gespecialiseerd bureau nodig.
  • Je hebt weinig ruimte de gebruiker uitleg te geven. De interactie moet dus nog veel intuïtiever zijn dan online. Wat dat betreft zijn applicaties als Layar een schot in de roos. Functioneel en toegespitst op het medium en dat ontbreekt elders nog vaak.
  • Lange versus korte termijn-activiteit. Door de praktische bezwaren en kosten denk dat ik dat mobile marketing minder campagnematig wordt en meer gericht op langdurige marketingactiviteiten. Denk aan Pathé bijvoorbeeld, een functioneel plekje veroveren op de telefoon.
  • Offline naar Mobiel. Dat is wat wij nu doen in onze media, adverteren voor onze mobiele applicatie. Daarmee zijn we goed instaat meer inventory te creëren.

Laat ik ook de hand in eigen boezem steken. Waarom hebben we het mobiele kanaal zelf niet ingezet voor de FD Career Challenge-campagne http://career.fd.nl/ ? We hebben het wel overwogen.

Het is aantrekkelijk omdat:

  • het een vernieuwende werkwijze is
  • mensen best veel tijd hebben op hun mobiel tijdens dode momenten
  • je voor de FD Career Challenge nieuwe soorten opdrachten zou kunnen uitvoeren

We hebben het toch niet gedaan omdat:

  • De homepage van de site is nu Flash. Dat zijn campagnesites vaak. Je kunt Flash echter niet doorzetten naar de intensiefst gebruikte mobiele telefoon voor internet, de iPhone.
  • Het budget ontbreekt om een site voor online en mobile te maken en dan ook nog voor alle platformen
  • Online, op het vaste web, is vrij makkelijk en goedkoop een groot bereik te realiseren
  • Mobiel internet is discriminerender dan gewoon internet. Het is toch gewoon nog minder gevestigd”.

Menno Biesiot, business developer Mobile

“Het is waar dat mobile advertising op dit moment nog in de kinderschoenen staat. Toch zijn er genoeg signalen dat er dit jaar echt een forse stap voorwaarts gemaakt zal worden. Geen loze beloftes, want aan aantal randvoorwaarden is inmiddels voldaan.

Zo is er inmiddels substantieel bereik. Sanoma Digital heeft momenteel 55 miljoen pageviews per maand op mobiel en bereikt 800.000 unieke bezoekers. Daarnaast ondersteunen steeds meer telefoons mobiel internet, bieden operators een transparant tariefmodel (flatfee van 10 euro p/m) en is er steeds meer interessante content voorhanden.
 
Daarnaast zijn er in Nederland wel degelijk standaarden geformuleerd door het IAB. Uitgevers houden zich daar over het algemeen aan. Ook zijn er verschillende initiatieven waarbij uitgevers de handen ineen slaan om de markt verder te openen. Het opbouwen van aansprekende cases lijkt daarvoor het beste middel.

Het is zaak dat mobiel standaard onderdeel wordt van de strategie bij mediabureaus. Sanoma Digital wil daar graag aan meewerken. Ook dienen verschillende advertentiemodellen te worden ontwikkeld die verder gaan dan alleen bannering. Met specifieke targeting op toestel, operator, content en tijdstip is mobile advertising op de goede weg. Ook interactie als click-2-call draagt daar aan bij”.

Foto: apesara (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Sietze Zijl

Beide artikelen gelezen overkomt mij het gevoel dat de huid verkocht wordt voordat de beer geschoten is. Ik lever maar een hele kleine bijdrage aan het promoten van mobiel internet op mininet maar misschien is het wel handig. Toen ik zag dat die oude buurman van mij, wars van internet toch met mijn iPhone ging schaken en ineens feilloos begreep welke handelingen hij moest verrichten met die kleine 'toetsen', had ik b.w.s. in een een op een situatie iemand overgehaald om een iPhone aan te schaffen. Mobiele internetters zijn veel selectiever met het gebruiken van internet, danwel app's. Zie eerst maar eens al die smartphones, die al in omloop zijn op het internet te krijgen. Over een jaar (of 2) misschien al is er niets anders meer te krijgen. De huid nu verkopen zal fout blijken, want aannemelijk is, dat de flatfee onder druk zal komen te staan o.a. vanwege VOIP/Skype e.d. Uitgevers van mobiele sites zullen waarschijnlijk met de providers moeten gaan delen in reclame inkomsten. Gebruikers willen die flatfee behouden uiteraard, maar het lijkt mij uiteindelijk onhoudbaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond