Deel dit artikel
-

Reclameprijzen YouTube maken tijdelijke duikvlucht

Nederlandse adverteerders kunnen in de zomermaanden voor een dubbeltje op de eerste rij zitten als ze reclameruimte op YouTube inkopen. De views stijgen maar de vraag naar reclameruimte daalt.

Dat was vorig jaar het beeld en dat zal zich vermoedelijk ook dit jaar weer voordoen. Cijfers van multichannelnetwork Divimove laten dat zien.

Adverteerders zijn vanuit de historie gewend geraakt om in de zomer minder videoreclame uit te zenden op televisie. Immers, juli en augustus zijn de maanden waarin veel herhalingen worden uitgezonden. Dat mijdende inkoopgedrag wordt doorgetrokken naar internet. Niet slim, betoogt Kyle Smith.

Hij laat zien dat de consument gemiddeld tien procent meer video’s kijkt op YouTube in de zomer. Bij jongeren is dat zelfs het dubbele, twintig procent.

Dat heeft tot gevolg dat de reclameprijzen gemiddeld met tussen de 5 en 7 procent dalen. Bij commercials die via het veilingmodel worden ingekocht ligt de prijsdaling zelfs tegen de tien procent.

“Dit concept is relatief nieuw en de meeste merken hebben dit nog niet begrepen, maar in de toekomst zullen de zomermaanden veel meer mogelijkheden bieden voor het vergroten van de merkbekendheid aangezien consumenten steeds meer en permanent met elkaar in verbinding staan. En prijstechnisch is dit de tijd waarin nog van een koopje kan worden geprofiteerd.”

Foto: Lisa Widerberg (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond