Deel dit artikel
-

‘Reiziger boekt excursies last-minute en steeds vaker mobiel’

Alle grote OTA’s hebben zich op tours en excursies gestort als logische verlenging van de customer journey. Maar hoe wil de consument die het liefst boeken?

Checkfront deed onderzoek naar het boekingsgedrag van consumenten als het gaat om excursies tijdens de vakantie. Daarbij ligt de focus met name op mobiel, omdat de reissoftwareontwikkelaar denkt dat de impact op deze reiscategorie nog groter zal zijn dan op andere producten en diensten. De hypothese van Checkfront is dat excursies vaak ‘on the go’ worden geboekt en daarvoor is een smartphone het handigst.

Maar is dat ook zo? Uit het onderzoek blijkt ten eerste dat de meeste boekingen een week van tevoren worden gemaakt (34 procent). Een kwart boekt op de dag zelf.

Het meest gebruikte apparaat is de desktop (47 procent), gevolgd door de smartphone (44 procent) en tablet (9 procent). Checkfront tekent hierbij aan dat mobiele boekingen nog steeds groeien. In 2015 had mobiel (tablet plus smartphone) een aandeel van 43 procent in het totaal. In 2016 was dat 48 procent en in 2017 zoals gezegd 53 procent. De desktop levert dus steeds meer in.

Daar komt bij dat de conversieratio’s hoger zijn op mobiel. In 2017 maakte 62 procent van de mobiele consumenten die aan een boeking begonnen, deze ook daadwerkelijk af. Bij desktop was dat 45 procent.

Wat opvalt is dat mobiele gebruikers kortere sessies hebben dan desktop: 2,2 minuten versus 3,15 minuten. Mobiele boekers bezoeken ook minder pagina’s: 1,98 vergeleken met 2,4 op desktop. De derde bevinding is dat de bounce rates van mobiele gebruikers hoger zijn (62 procent vergeleken met 56 procent). Checkfront concludeert hieruit dat mobiele boekers snelheid willen. Ze weten wat ze willen en blijven niet rondhangen als ze het niet kunnen vinden.

Optimalisatie van het boekingsproces op mobiel is dus het devies voor aanbieders van excursies en tours. “Reizigers onderzoeken de activiteiten mogelijk voordat ze op de bestemming zijn, maar beslissen vaak pas ter plaatse wat ze gaan doen, omdat ze dan weten hoe het weer is.”

Ze boeken daardoor dus last-minute en op mobiel.

Checkfront heeft ook nog een paar tips voor mobiele optimalisatie:

  • Zorg dat bezoekers niet worden afgeleid en leid ze de funnel in met een heldere call-to-action;
  • Geef de mogelijkheid om te zoeken op datum;
  • Beperk het aantal invulvelden tot een minimum en/of pas auto-fill toe;
  • Zet een annuleringsregeling op om koudwatervrees van reizigers voor mobiel boeken weg te nemen;
  • Assisteer bij het maken van een boeking en vragen met behulp van een bel- of chatknop.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond