Reizigers zien het meest in biometrie en Artificial Intelligence
Van alle technologieën die momenteel volwassen aan het worden zijn zien reizigers het meest in biometrie om inchecken, boarden en security efficiënter te maken. Dit blijkt uit onderzoek van OAG.
Deze toepassing van biometrie heeft de overduidelijke voorkeur van de meer dan tweeduizend ondervraagde passagiers. Vijfentachtig procent denkt dat biometrie de grenscontrole en immigratieformaliteiten kan versnellen. Eenzelfde percentage veracht er meer door de security te kunnen gaan zonder dat er andere identificatie nodig is. Verder wil 84 procent met behulp van biometrie kunnen inchecken voor vluchten. Negenenzeventig procent wil met behulp van bijvoorbeeld een gezichtsscan of het lezen van vingerafdrukken toegang krijgen tot hun reisschema en driekwart denkt dat biometrie de instapkaart overbodig zal maken.
Artificial Intelligence heeft echter in potentie ook nuttige toepassingen in de reisbranche, blijkt uit het onderzoek. Zo is 60 procent van de reizigers (72 procent als je alleen naar de millennials kijkt) enthousiast over het gebruik van AI om annuleringen en vertragingen te voorspellen op de dag van vertrek. Drieënzeventig procent is positief over het voorspellen van prijsschommelingen tijdens het boekingsproces met behulp van AI (millennials: 89 procent).
Na biometrie en AI noemden de ondervraagde reizigers de volgende technologieën als veelbelovend:
- Achtenveertig procent denkt dat supersonische vliegtuigen en hogesnelheidstreinen hun reiservaring in de toekomst zullen verbeteren;
- Boekingssites op basis van blockchain waardoor de tussenpersoon overbodig wordt en je direct bij de leverancier boekt zijn volgens 43 procent interessant;
- Zevenendertig procent denkt dat de toegenomen acceptatie van moderne betalingsmethoden als Apple Pay, Goole Wallet, Venmo en WeChatPay zal leiden tot een betere beleving van de klant;
- Het boeken van reizen en het beheren van reisschema’s met behulp van AI heeft volgens 26 procent veel potentie;
- Virtual Reality aan boord van het vliegtuig of in de terminal waardoor reizigers bestemmingen alvast kunnen beleven (24 procent);
- Robots die de processen rond check-in, security, boarding en de klantenservice automatiseren (21 procent).
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond