Deel dit artikel
-

‘Retailers moeten inzetten op last-mile delivery’

Detailhandelaren moeten investeren in de last-mile delivery: het laatste deel van het bezorgproces voordat een product bij de klant belandt. Dit staat in een nieuw onderzoek van het Capgemini Research Institute, The Last Mile Delivery Challenge.

Consumenten hechten veel waarde aan snelle levering of bezorging op gunstige tijden. Maar slechts 1 procent van de klanten is bereid de volledige leveringskosten te dragen.

Organisaties rekenen slechts 80 procent van de totale bezorgkosten door, terwijl levering het duurste onderdeel van de supply chain is. Uit het rapport blijkt dat 97 procent van de organisaties vindt dat de huidige last-mile delivery modellen niet geschikt zijn voor volledige implementatie op alle locaties. Hier moet dus in worden geïnvesteerd, aangezien slechts 1 procent van de klanten bereid is om de totale kosten van de totale levering te dragen.

43 procent van de Nederlandse consumenten bestelt minstens één keer per week online boodschappen. Naar verwachting groeit dit percentage uit naar 62 procent tegen 2021. Bezorging van boodschappen is volgens 39 procent van de klanten zelfs een ‘must have’. Als deze dienstverlening ontbreekt, stapt 13 procent van de klanten zelfs over naar een andere supermarkt. Veranderd consumentengedrag zorgt ook voor een grotere urgentie van de aankoop: 59 procent van klanten koopt liever online producten zodra ze deze nodig hebben, dan te wachten tot het weekend aanbreekt om dan instore aankopen te doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond