Deel dit artikel
-

‘Retailers zoeken alternatief voor papieren folders’

Meer dan een handvol steden overweegt om de huis-aan-huis folder te verstoppen achter Ja/Ja-stickers. Opt-in verplicht, ook bij de huisdeur. Niels Duijvestijn geeft het perspectief van Folderz.nl.

Even kort, zonder de ronkende reclame maar wel met cijfers: Wie of wat is Folderz.nl?
“Het bedrijf is sinds 2008 een van de grootste online folder-platforms in Nederland. Dagelijks verzamelen wij alle actuele reclamefolders, magazines en lookbooks van alle bekende retailers en merken en publiceren deze op onze site. Zo zijn consumenten altijd op de hoogte van aanbiedingen en acties.”

“We hebben 3 miljoen gelezen folders per maand, gelezen door 800.000 unieke bezoekers. Meer dan 100.000 gebruikers ontvangen wekelijks onze persoonlijke nieuwsbrief. Daarnaast zijn wij actief in 7 andere landen, waaronder Duitsland, België en Frankrijk maar ook Australië wat zorgt voor een totaal van 100 miljoen gelezen folders dit jaar. Ik ben nu Dubai om de uitrol volgend jaar te bespreken.”

“Iedere retailer, die een folder of aanbiedingen communiceert kan zonder toetredingsdrempels meedoen en profiteren van extra attentiewaarde, traffic, data en additionele omzet.”

Sinds begin 2018 mogen er geen folders meer in Amsterdamse brievenbus worden gestopt. Tenzij er een Ja/Ja-sticker is. Het schijnt dat winkeliers er geen euro minder om verdienen. Die folders zijn kennelijk weggegooid geld. Herken je dat beeld?
“De Raad Nederlandse Detailhandel claimt dat winkeliers gemiddeld 29 procent van hun omzet mislopen door de sticker in Amsterdam. Het directe effect van de papieren folder blijft echter lastig te meten. Volgens de NOM komt 83 procent van de mensen in 2018 na het lezen van een folder in actie, waarvan 63 procent overweegt een aankoop te doen en 42 procent een winkel bezoekt.”

“Wij merken vooral dat consumenten uit Amsterdam, die nu geen papieren folder meer in de bus krijgen, een alternatief zoeken en zich online gaan oriënteren. Naast het gemak van online kan men ook veel sneller veel informatie vinden van winkels in de buurt. Nederland houdt van de papieren-folder vanuit gewenning en ontspanning maar je ziet bij het wegvallen dat het alternatief al snel gevonden is. Eén op drie folderlezers leest digitaal en dit zal ondanks het gemis van het papier verder opschuiven.”

Welke rol speelt de reclamefolder in de marketingmix van retailers? En hoe meetbaar is het resultaat van digitale folders?
“Een folder leidt tot een aankoop en heeft nog steeds meer invloed dan welk medium dan ook. Een digitale folder is volledig meetbaar en lijkt steeds meer op een webshop met elke week nieuwe content. Alle traffic, gelezen folders en natuurlijk de aankopen kunnen gemeten worden. Interessant is dat we onze bezoekers op ieder moment steeds relevantere content kunnen bieden op basis van zijn specifieke voorkeuren en locatie. Hierdoor zie je aantal conversies toenemen en de klant vaker terugkeren.”

“Wij zien steeds meer duidelijke profielen per stad, gedragingen en patronen van onze gebruikers richting een winkel en een aankoop. Voor retailers, een perfect extra kanaal met veel data, traffic en extra omzet. Zelf hebben we afgelopen jaar twee data-analisten aangenomen.”

Welke trends voorzie je voor 2019?
“Volgend jaar zullen veel meer gemeenten Amsterdam volgen met de Ja/Ja-sticker. Hierdoor zal ook de winkel om de hoek alternatieven zoeken om de traditionele folder te vervangen. Ook kleinere retailers moeten een keuze gaan maken of ze willen overstappen naar een omnichannel strategie of meer waarde willen toevoegen aan de winkel zodat marges worden verhoogd.”

“Vorige week heeft de gemeente Nijmegen bevestigd vanaf 1-2020 ook met de Ja/Ja-sticker te komen wat in de regio voor verdere reacties kan zorgen.”

En bij jullie zelf?
“Met ons team van specialisten hebben we de afgelopen jaren hard gewerkt om een fundament te bouwen waarmee we in elk land folders en losse aanbiedingen kunnen publiceren en vergelijken op elk apparaat. Daarom lanceren we in 2019/2020 tientallen nieuwe websites & apps. Ook zullen we in Q2 van 2019 updates uitrollen die meer focus op aanbiedingen leggen.”

Foto: draopsnai (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond