Deel dit artikel
-

Papieren folder blijft stabiel bereiksmedium

De papieren folder raakt uit de gratie. Maar iets meer dan de helft van de Nederlanders zou de papieren folder missen als ze niet meer zou verschijnen. Dat blijkt uit de NOM Folder Monitor 2018, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).

Eelco Lulofs, Voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen, ziet de uitkomsten van het onderzoek als een belangrijk signaal. Zo’n 3,2 miljoen Nederlanders (23 procent) krijgen géén papieren folders in de brievenbus tegenover 10,6 miljoen die ze wél ontvangt.

Als je het totaalbereik van folders vergelijkt met andere (ook online) media dan voeren folders met 95 procent de lijst aan, zo blijkt uit het onderzoek. De folder is ook het medium dat aanzet tot actie; 4/5 van alle Nederlanders die folders lezen komen in actie na het lezen van een folder. De helft van de lezers koopt regelmatig een product uit de folder en 43 procent van de huishoudens bepalen hun boodschappenlijstje aan de hand van de folder.

Folders zijn tegenwoordig ook digitaal beschikbaar. Een op de drie Nederlanders leest een digitale folder; dat zijn 4,6 miljoen Nederlanders. 24 procent van de Nederlanders bezoekt een verzamelwebsite. Dit percentage stijgt licht. Het aantal appgebruikers neemt niet toe en blijft met 2,3 miljoen Nederlanders (17 procent) gelijk.

De digitale folderlezers zijn volgens het onderzoek vaker vrouw en vaak verantwoordelijk binnen een huishouden voor de boodschappen.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Aldo Breed - Kiesjefolders

Er is nog een innovatie. Vorig jaar is Kiesjefolders gestart; consumenten kunnen zelf aangeven welke papieren folders zij willen ontvangen en krijgen deze folders in een eigen pakket wekelijks thuisbezorgd. Wel de folders dus waarin zij zijn geïnteresseerd maar niet de spam. Inmiddels ontvangen 35.000 huishoudens wekelijks hun eigen pakket. In Denemarken bestaat een vergelijkbaar concept al veel langer en maakt maar liefst 25% van de Denen hier gebruik van.

Sjoerd

@Aldo: een dergelijk initiatief is er ook al vanuit Folderkiezer

Aldo Breed - Kiesjefolders

@Sjoerd: Belangrijk verschil is wel dat bij Kiesjefolders verkregen data ook cross-mediaal door retailers kan worden ingezet (uiteraard alleen met de juiste opt-in). Een retailer komt zo heel eenvoudig veel meer te weten over zijn folder/formule-fans en kan ze ook veel effectiever bereiken (zowel online als offline).

Sjoerd

@Aldo: Folderkiezer is van Spotta en volgens mij hebben zij veel meer bereik en informatie dan jullie kunnen hebben. Ook cross-mediaal. In ieder geval goed dat er verschillende initiatieven zijn, maar wel verwarrend voor consumenten.

Joyce

Folderkiezer werkt helaas niet bepaald optimaal.. Je kunt niet uit alle folders kiezen en het komt regelmatig voor dat ik 2 dezelfde pakketten ontvang. Daarnaast ook nog een ‘regulier’ Spotta-pakket, want de bezorger daarvan weet niet dat ik ook een Folderkiezer-pakket ontvang. Gevolg: meer in plaats van minder papierverspilling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond