Deel dit artikel
-

Sander Schouten (Beyond Sports): ‘We sorteerden al voor op de Metaverse’

Hoewel er hard gepusht wordt om kantoren, teams en collega’s de Metaverse in te krijgen, lijken sport en gaming een streepje voor te hebben. Het Alkmaarse Beyond Sports hield dat al in het achterhoofd. “Kijkers krijgen meer macht in handen”, aldus CEO en medeoprichter Sander Schouten.

Wat startte met positionele data gebruiken om kijkgedrag van spelers op het veld te onderzoeken, leidde bij Beyond Sports tot een rol als dataleverancier voor grote sportclubs, broadcasters als BBC en ESPN en sportcompetities als de NBA, NFL en de Premiere League. Dichter bij huis ontbreekt de KNVB ook niet. Data die niet alleen gebruikt kunnen worden om wedstrijden te analyseren en prestaties te visualiseren, maar ook om animaties te maken om een livewedstrijd realtime na te bootsen. “Er zijn best wat grote partijen die data aan competities leveren, maar die is nooit volledig”, zegt Schouten. “Als je live uitzendt, moet je heel snel en secuur kunnen filteren en aanvullen.”

Een voorbeeld van zo’n live-uitzending is de NFL Wildcard Game, die werd vertoond in Blocky style, met op Minecraft lijkende vormen. En Beyond Sports twee Emmy’s opleverde.

Voorspellingen
Het succes ervan komt doordat de jongere generatie anders naar sport kijkt dan zijn ouders. Zij zitten niet voor de tv, maar kijken zoals bekend op kleinere schermen. Kenmerkender nog is dat zij actief mee willen doen en zelf waarde creëren, meent Schouten. Hij verwijst naar de app GameFace die zijn bedrijf ontwikkelde, waarbij gebruikers hun eigen gezicht op beelden van voetballers kunnen ‘plakken’ en vervolgens delen. “Je presenteert iets dat echt gebeurd is op een andere manier. Dat kan meer engagement tussen generaties kweken.”

Het blijkt een foutieve aanname dat alleen jongeren op dergelijke zaken aanslaan. “De bovengrens rekt op. Bij Nickelodeon zitten we al over de 45 jaar.”

Het gaat ook niet alleen om fun & games, onderstreept de CEO. De door de jaren heen verzamelde data herbergen inmiddels een voorspellende waarde. Bijvoorbeeld om te bekijken wat er was gebeurd als een voetballer wel dat balletje naar links had gespeeld. “Fans praten daar graag over. Op deze manier kan je dat gesprek ondersteunen.”

De ontwikkeling van de realtime animaties in de afgelopen jaren mogen we volgens Schouten zien als voorsorteren op de Metaverse. Hij ziet een toekomstige behoefte voor live sportwedstrijden in dat domein – een connectie tussen de echte en virtuele wereld. En dat heeft voordelen. Omdat er datavisualisaties worden uitgezonden in plaats van beelden is alles aan te passen en mogelijk te personaliseren. “Het hoeft er niet meer uit te zien als een stadion, maar kan ook op de maan zijn of een andere omgeving. Dat maakt de beleving totaal anders.”

Second Life
De opkomst van de creator-economie zal de manier waarop uitgevers, merken en kijkers elkaar vinden verder veranderen. Schouten denkt hierbij bijvoorbeeld aan product placement. “Nu is dat nog een kwestie van zenden als merk, maar je kunt makers tools bieden om daar zelf mee aan de slag te gaan. Kijkers zullen meer macht in handen krijgen.”

Tegelijkertijd kunnen er crossovers plaats gaan vinden. Talenten die in de Metaverse ontdekt worden en naar de echte wereld worden gebracht. In het verlengde van hoe dat nu gebeurt binnen e-sports.

Momenteel worden er door de grote techpartijen vooral totaalbeelden van de Metaverse voorgespiegeld, voorzien van het perspectief dat het nog wel tien jaar zal duren voordat deze werkelijkheid zijn. Daarbij mag niet vergeten worden dat er op dit moment al veel is, stelt Schouten. In Second Life, dat al jaren bestaat, lopen nog steeds vele mensen rond en andere vormen van gaming mogen we ook onder de Metaverse scharen. “Er was ook niet ineens één internet. De nieuwe Amazons en bol.coms voor de Metaverse worden nu al geboren.”

Beeld: Beyond Sports

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce Magazine #188.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond