-

Virtual Reality als marketingtool

Virtual Reality brengt je naar een andere dimensie in je eigen wereld. In tegenstelling tot Augmented Reality – waarbij een extra laag over de fysieke werkelijkheid wordt gelegd – heeft VR zijn toegevoegde waarde al aangetoond. Onder meer als marketinginstrument. Workshop zet de belangrijkste zaken voor je op een rij.

Weet jij wat VR is?

Ja: Dan weet je dat het nu mogelijk is de beleving van je dienst of product bij de mensen thuis te brengen. Zie ook de toelichting.

Nee: Lees dan vooral verder, het is volgens Google en Facebook ‘the next big thing’.

Toelichting: Het krachtige aan VR is de levensechte ervaring die het gebruikers biedt. De Universiteit van Utrecht heeft al aangetoond dat de beweging die een gebruiker virtueel ervaart door de hersenen als ‘echt’ wordt geregistreerd. Zo wordt een proefrit of citytrip met VR bijna levensecht. Voor marketingdoeleinden biedt dit prachtige kansen.

En waarom het nú hip and happening is?

Ja: Research en livetests tonen aan dat de (marketing-)mogelijkheden van VR oneindig zijn.

Nee: Lees dan de toelichting, het gaat nu echt gebeuren.

Toelichting: VR wordt al jaren aangeprezen als dé grote doorbraak op computergebied. Toch is een brede acceptatie tot nu uitgebleven. Daar komt verandering in: de hardware wordt goedkoper. Er zijn inmiddels betaalbare VR-brillen op de markt en met Googles Cardboard kun je al voor een paar euro met je eigen telefoon VR-beleving creëren. Nu is het zaak dat nog meer marketeers hun producten of diensten hiervoor beschikbaar gaan stellen. Voor een actueel overzicht van headsets en complete VR-brillen kijk hier.

Ken je de gebruikers al?

Ja: Kenners voorspellen dat VR snel groot zal worden als mensen het eenmaal hebben ervaren. Grootste uitdaging is die ervaringscurve steil omhoog te laten lopen, mensen zullen dan snel overtuigd raken van de meerwaarde.

Nee: Dat is op dit moment ook nog niet helemaal duidelijk. Dat VR groot wordt, is daarentegen wel al zeker, lees de toelichting maar.

Toelichting: Een van de troeven van VR is dat wat je ziet direct afhankelijk is van je eigen bewegingen. Daardoor kun je letterlijk om je heen kijken. Een reis door het heelal of de wereld vanuit het perspectief van een microbe beleven, het kan allemaal. Als marketeer voldoende reden om nu te gaan experimenteren met deze nieuwe ontwikkelingen. Ter inspiratie.

Weet je wat je er als marketeer mee kunt?

Ja: Precies, denk aan het weergeven van advertentieuitingen, speciaal gemaakte productvideo’s in 3D-omgevingen of de inzet van games.

Nee: Lees vooral de toelichting. Zeker als je weet dat gebruikersgedrag binnen VR goed te meten is.

Toelichting: Uit studies blijkt dat mensen het realiteitsgehalte van een VR-ervaring zelfs hoger waarderen als er ‘echte’ advertenties om heen te zien zijn. Ook kun je veel meten. Verder kun je als marketeer dankzij VR een consument een product op afstand laten ‘uitproberen’. Hoe ziet die nieuwe auto er van binnen uit? Passen deze meubels wel in mijn huis? Zie hier een aantal voorbeelden.

En welke marketingmaterialen je binnen VR kunt plaatsen?

Ja: Dan weet je al dat je veelal van scratch moet beginnen. Voor nu althans.

Nee: Het begint waarschijnlijk met productplacement en adverteren, waar het eindigt hangt van jouw creativiteit en budget af.

Toelichting: Het uitgangspunt bij VR is een complex 3D-model. Dat is niet iets wat goed samengaat met bestaande (2D-)content. ‘Plat’ adverteren kan natuurlijk, maar is niet optimaal voor de gebruikersbeleving. 3D-content zal dus door een team van (game)developers en/of CAD-tekenaars, en interaction designers met verstand van VR ontwikkeld moeten worden. Ter inspiratie.

Bescheiden middelen en toch ambities?

Ja: Dan kun je klein beginnen en experimenteren, vermoedelijk neemt het aantal mogelijkheden snel toe (en gaan de ontwikkelingskosten omlaag).

Nee: Beschik je over voldoende budget? Laat je dan inspireren door de cases in deze workshop en go for it.

Toelichting: Kosten hangen sterk af van wat je in gedachten hebt. Op termijn komt er vermoedelijk een soort AdWords voor Virtual Reality. Als marketeer kun je dan – tegen betaling – posters en billboards plaatsen in games en simulaties. Wil je echt 3D-omgevingen laten bouwen, dan schieten de kosten al snel omhoog. Ontwikkeltools worden gelukkig wel steeds gebruiksvriendelijker en goedkoper. Om te zien wat er nu al mogelijk is – van YouTube tot bedrijfsvideo’s – check dit.

Nog niet overtuigd?

Ja: Soms leent bestaande content zich ook heel goed voor een VR-upgrade, neem de app Flappy Bird bijvoorbeeld.

Nee: Dan geldt hier hetzelfde advies als in het antwoord op de vorige vraag.

Toelichting: Flappy Bird is een populaire game voor mobiele telefoons. Sinds kort is er ook Cardboard Flappy, een 3D-remake die je met de juiste VR-bril kunt spelen. Nuttig? Niet echt. Het toont echter wel aan dat je met nieuwe ogen kunt kijken naar bestaande toepassingen. Zie in dit kader ook hoe VR is ingezet als marketingkanaal bij de Amsterdamse Noord/Zuidlijn.

Nog behoefte aan een concrete VR-campagne?

Ja: Zie de toelichting voor de link, laat je doelgroep je product beleven met behulp van VR.

Nee: Dan kom je er dus verder zelf wel uit, succes met je marketingacties in VR!

Toelichting: Nike scoorde recent 1,5 miljoen views in een week op YouTube, met een VR-commercial voor haar nieuwe voetbalschoen, de Hypervenom 2. De kijker stapt in de schoenen van sterspeler Neymar die op weg is naar een prachtig doelpunt. Niet Neymar, maar de kijker wordt toegejuichd, ontwijkt tegenstanders en schiet de bal knalhard in de kruising. Ook te bekijken zonder bril trouwens, in Google Chrome.

*) Dit artikel werd geschreven met input van Sander Schouten, Beyondsports.nl en Wiebe de Jager, Europeana

**) Deze workshop werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#142).

Deel dit bericht

1 Reactie

Cristian Vorstius Kruijff

Leuk artikel, dat geeft veel duidelijkheid voor mensen die deze materie niet kennen. Wij lopen als producenten van AR en VR veel aan tegen hoge verwachtingwaardes van klanten, mede doordat er veel videomateriaal is dat meer een beeld geeft van wat gaat komen dan dat dat nu al realiteit is. Dit artikel geeft in ieder geval een mooie basis omtrent deze prachtige emerging technologies…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond