Deel dit artikel
-

Schade ten gevolge van helpdeskfraude gehalveerd

De schade ten gevolge van helpdeskfraude is gehalveerd. In 2017 meldden slachtoffers nog 6 miljoen aan schade, in 2019 was dat 3 miljoen.

Bij helpdeskfraude worden slachtoffers gebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van een softwarebedrijf, die vervolgens met toestemming van de gebruiker de software installeert om de computer op afstand te kunnen bedienen (zogenaamd om een softwareprobleem op te lossen), vervolgens een betaling uitvoert of laat uitvoeren en zo over de gegevens beschikt om meer geld weg te sluizen van de betaal- en spaarrekening van het slachtoffer. Steeds vaker worden daarvoor digitale giftcards gebruikt.

De aanpak is iets veranderd nu veel mensen weten dat ze niet zomaar in moeten gaan op Engelstalige telefoontjes van zogenaamde helpdeskmedewerkers van Microsoft.

Met websites die niet van echt te onderscheiden zijn, adverteren oplichters tegenwoordig als helpdesk van een software- of social mediabedrijf met bijvoorbeeld een schijnbaar Nederlands telefoonnummer. Door zoekmachinemarketing komen deze frauduleuze websites vaak hoog in de zoekresultaten. Wanneer slachtoffers nietsvermoedend deze helpdesk raadplegen, gaat de misleiding verder. Omdat daders lang niet altijd meer gebrekkig Engels spreken en degene die belt ook daadwerkelijk lijkt te helpen, worden zij gemakkelijk in vertrouwen genomen. Dit leidt, ondanks de afname, tot grote aantallen slachtoffers en hoge schadebedragen.

et probleem blijkt lastig aan te pakken, meldt het Openbaar Ministerie. Slachtoffers bevinden zich voornamelijk in Europa en Amerika, daders opereren vanuit callcenters die zich veelal in India bevinden. In Rotterdam is al in 2018 het initiatief genomen om dit probleem met betrokken bedrijven en overheidsorganisaties als politie, OM, de Autoriteit Consument & Markt, en het Ministerie van Justitie en Veiligheid het hoofd te bieden.

Een van de maatregelen die is genomen, is dat het bedrijf TeamViewer bepaalde software heeft aangepast om misbruik tegen te gaan. Een andere maatregel is dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) scherper toezicht houdt op telecommunicatiebedrijven op geografische binding bij de uitgifte van telefoonnummers. Politie en OM zijn in overleg met buitenlandse autoriteiten om ook daar stappen te maken.

Op de foto: Eerder deze maand kwamen alle partijen bij elkaar om de tussentijdse resultaten en de verdere mogelijkheden te bespreken om helpdeskfraude gezamenlijk tegen te gaan. Het ging om de Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland, VodafoneZiggo, Betaalvereniging Nederland, Authoriteit Consument & Markt, TeamViewer, Openbaar Ministerie, Ministerie van Justitie & Veiligheid, Microsoft en Politie Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond