Chatbot Wout van politie krijgt 80 meldingen cybercrime

De virtuele agent Wout van de politie heeft in de eerste maand van een landelijke proef tachtig meldingen van cybercrime ontvangen. Het gaat om meldingen van helpdeskfraude en ransomware (gijzelsoftware).
Op 1 oktober startte de politie met de pilot om het communicatiekanaal Wout te testen. Het is een chatbot die deels met kunstmatige intelligentie werkt. Hoe meer meldingen Wout te verwerken krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt.
De politie heeft Wout gelanceerd omdat de laatste jaren mensen graag op een andere manier in contact willen komen met de politie dan alleen via telefonie of internet. Voor relatief eenvoudige zaken willen ze gemakkelijk en snel een melding doorgeven.
Tegelijk met de landelijke proef, waar meldingen van cybercrime gedaan kunnen worden, draait momenteel ook een proef voor het melden van geluidsoverlast in Zwolle en Rotterdam Rijnmond. Den Haag, Hengelo en Maastricht zijn daar afgelopen weken aan toegevoegd.
Behalve meldingen van helpdeskfraude en ransomware kwamen er bij Wout in korte tijd ook elf meldingen van smishing binnen, waarbij criminelen persoonlijke informatie proberen te verkrijgen door middel van een sms-tekstbericht.
De pilot loopt nog tot 1 december, daarna wordt gekeken naar een vervolg. Als de proef met Wout succesvol verloopt, zal dit communicatiekanaal in de toekomst gaan werken naast de andere kanalen die er al zijn om met de politie in contact te komen.
Foto Pixabay
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond