Deel dit artikel
-

‘Sjoemelen met reviews op internet fluitje van een cent’

De Consumentenbond adviseert om niet al te veel waarde te hechten aan lyrische beoordelingen van bedrijven of producten op internet. Het blijkt kinderlijk eenvoudig om beoordelingen te manipuleren, valse reviews te plaatsen of ze in te kopen.

Onderzoekers van de Consumentenbond verzonnen een bedrijf en meldden dit aan bij Kiyoh en Trustpilot, twee grote reviewplatforms. Vervolgens schreven ze zelf reviews. Beide platforms onderschepten verschillende beoordelingen die van één computer afkomstig waren. Maar zodra de onderzoekers wisselende IP-adressen gebruikten, accepteerde Kiyoh ze allemaal. Ook toen de onderzoekers twee identieke beoordelingen onder elkaar plaatsten. Trustpilot was alerter en stond, waarschijnlijk gealarmeerd door de eerdere poging, ook de nieuwe beoordelingen niet toe.

De onderzoekers huurden ook een bedrijf in dat voor 15 euro binnen een dag drie lyrische beoordelingen schreef en met verschillende accounts op de Facebookpagina van het verzonnen bedrijf plaatste. Facebook controleert deze beoordelingen niet. Het ingehuurde bedrijf blijkt ook neprecensies te verkopen voor producten op bol.com. En bol.com controleert een beoordeling pas als deze drie keer is gerapporteerd.

Ook de NOS sprak over de telefoon een van de verkopers van dit soort reviews, die anoniem wil blijven. ‘Wij hebben internationale Google-reviews en we hebben ook een kleine selectie aan Nederlandse accounts. Vaak hebben die een Engelse naam, soms een profielfoto. Je zou de tekst zelf kunnen aangeven of wij kunnen het zelf verzinnen en posten.’

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit 2017 blijkt dat bijna driekwart van de consumenten gebruikersreviews mee laat wegen in het oriëntatie- en keuzeproces.

De ACM constateerde in 2017 ook dat er te weinig transparantie is bij online reviews en dat er risico op misleiding bestaat. Daarom stelde de toezichthouder richtlijnen op. In een reactie aan de Consumentenbond laat de ACM weten te volgen of bedrijven zich aan deze regels houden.

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Deel dit bericht

6 Reacties

Barb

Goed voorbeeld van nepreviews. Check zeker eens de reviews van Coolblue op Tweakers en TrustPilot. Die op TrustPilot zijn echt, die op Tweakers zo nep als het maar zijn kan.

Bart

@Barb, waarop baseer je dat reviews op Tweakers zo nep zijn als het maar kan? Als je zo’n flinke stelling neerzet dan neem ik aan dat je dat kunt onderbouwen?

Onderzoek toont juist aan dat Tweakers zeer transparant is en het aantal nep reviews significant lager is dan op andere vergelijkbare platformen.

Bas

Op TrustPilot kan iedereen een beoordeling plaatsen! Ook als je geen klant bent. Mijn inziens moet je alleen kunnen beoordelen als je een echte klant bent en dus een aankoop hebt gedaan of een dienst hebt afgenomen.
Via reviewpilot.nl kunnen alleen klanten op uitnodiging een review plaatsen.

Jack

Best wel meta, een review schrijven van een artikel over nep-reviews…..

Henry

Iedereen weet inmiddels toch wel dat Coolblue zijn reviews grotendeels zelf verzint.

Bas vd W

Kijk maar eens naar de recente reviews over Versio op Trustpilot. Daar klopt echt geen barst van (Versio heeft de prijzen meer dan verdubbeld, hun waardering ging toen fors onderuit, en toen kwamen er opeens weer opvallend veel positieve reviews…).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond