Deel dit artikel
-

Slachtoffers online oplichting zijn meestal hun geld kwijt

Slechts een op de tien slachtoffers die in 2018 zijn opgelicht bij een online aankoop heeft de schade vergoed gekregen. Dat meldt het CBS in de week van de veiligheid en de maand van de cybersecurity.

In 2018 gaf 2,9 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden weleens opgelicht te zijn bij de online aan- of verkoop van goederen. Van hen had 0,2 procent te maken met verkoopfraude, ze werden niet betaald voor een verkocht product. Aankoopfraude komt vaker voor: 2,7 procent had iets gekocht, maar het product nooit ontvangen en ook het geld niet teruggekregen.

De grootste groep slachtoffers van aankoopfraude (42 procent) had iets gekocht op een site voor tweedehandsspullen. 24 procent had de bestelling bij een webwinkel gedaan, die veelal een nepwebshop bleek te zijn. Ook bij aankopen op webshops als Amazon, Alibaba, of via sociale media ging het weleens mis.

De meerderheid van de gedupeerde kopers heeft volgens CBS geen melding of aangifte gedaan. Bijna 4 op de 10 hebben een melding gedaan van de oplichting bij een of meer instanties, vooral bij de politie of het landelijk meldpunt internetoplichting (LMIO). 23 procent heeft ook aangifte gedaan bij de politie.

Van degenen die de aankoopfraude niet gemeld hebben, vond bijna 30 procent het incident daar niet belangrijk genoeg voor, veelal omdat het om een klein bedrag ging. Verder dacht 22 procent dat een melding toch niet zou helpen, vooral omdat ze niet verwachtten er hun geld mee terug te krijgen.

Bijna alle slachtoffers van aankoopfraude waren hun geld kwijt. Een op de 10 kreeg de financiële schade vergoed, als ze bijvoorbeeld met een creditcard hadden betaald.

De fraude had ook andere gevolgen: 5 procent sliep er slechter door. Ook daalde bij een deel het vertrouwen in de digitale veiligheid, en waren slachtoffers bang voor herhaling.

Voor dit onderzoek werden 100.000 personen benaderd, van wie ruim 38.000 meededen.

Fraudehelpdesk meldde vrijdag dat tot nu toe bijna vijftienduizend mensen bij de organisatie melding van phishing hebben gedaan. De totale schade bedraagt 1,1 miljoen euro. Dat is meer dan in 2018, toen in totaal voor 862.000 euro aan schade werd gemeld.

Foto Pixabay

Meer weten over de aanpak van online oplichting? Mis dan niet de Emerce Update Security op 10 december. Kaarten hier.

Deel dit bericht

2 Reacties

Antoine Adelaars

Wat mij vreemd overkomt is dat men credit cards laat zien in de foto en meldt dat “Een op de 10 kreeg de financiële schade vergoed, als ze bijvoorbeeld met een creditcard hadden betaald.”
Terwijl bij fraude, betaald met een credit card, men altijd zijn geld terug moet krijgen (scheme rule). Het komt mij voor dat er wat meer duidelikheid verschaft had kunnen worden over het gebruikte betaalmiddel. De tekst doet nu vermoeden dat je zelfs met een credit card veel risco loopt. Dit is niet juist. Het gebruik van een credit card beschermt je in hoge mate voor dit soort fraude.

Z.Eur

Nou, marktplaats.nl kom er maar in het goede nieuws!
Na bijna 20 jaar te bestaan, zou je toch wel mogen verwachten dat ze iets meer zouden hebben kunnen doen dan enkel verwijzen naar een meldpunt van de politie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond