Deel dit artikel
-

Slachtoffers online oplichting zijn meestal hun geld kwijt

Slechts een op de tien slachtoffers die in 2018 zijn opgelicht bij een online aankoop heeft de schade vergoed gekregen. Dat meldt het CBS in de week van de veiligheid en de maand van de cybersecurity.

In 2018 gaf 2,9 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden weleens opgelicht te zijn bij de online aan- of verkoop van goederen. Van hen had 0,2 procent te maken met verkoopfraude, ze werden niet betaald voor een verkocht product. Aankoopfraude komt vaker voor: 2,7 procent had iets gekocht, maar het product nooit ontvangen en ook het geld niet teruggekregen.

De grootste groep slachtoffers van aankoopfraude (42 procent) had iets gekocht op een site voor tweedehandsspullen. 24 procent had de bestelling bij een webwinkel gedaan, die veelal een nepwebshop bleek te zijn. Ook bij aankopen op webshops als Amazon, Alibaba, of via sociale media ging het weleens mis.

De meerderheid van de gedupeerde kopers heeft volgens CBS geen melding of aangifte gedaan. Bijna 4 op de 10 hebben een melding gedaan van de oplichting bij een of meer instanties, vooral bij de politie of het landelijk meldpunt internetoplichting (LMIO). 23 procent heeft ook aangifte gedaan bij de politie.

Van degenen die de aankoopfraude niet gemeld hebben, vond bijna 30 procent het incident daar niet belangrijk genoeg voor, veelal omdat het om een klein bedrag ging. Verder dacht 22 procent dat een melding toch niet zou helpen, vooral omdat ze niet verwachtten er hun geld mee terug te krijgen.

Bijna alle slachtoffers van aankoopfraude waren hun geld kwijt. Een op de 10 kreeg de financiële schade vergoed, als ze bijvoorbeeld met een creditcard hadden betaald.

De fraude had ook andere gevolgen: 5 procent sliep er slechter door. Ook daalde bij een deel het vertrouwen in de digitale veiligheid, en waren slachtoffers bang voor herhaling.

Voor dit onderzoek werden 100.000 personen benaderd, van wie ruim 38.000 meededen.

Fraudehelpdesk meldde vrijdag dat tot nu toe bijna vijftienduizend mensen bij de organisatie melding van phishing hebben gedaan. De totale schade bedraagt 1,1 miljoen euro. Dat is meer dan in 2018, toen in totaal voor 862.000 euro aan schade werd gemeld.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

4 Reacties

Antoine Adelaars

Wat mij vreemd overkomt is dat men credit cards laat zien in de foto en meldt dat “Een op de 10 kreeg de financiële schade vergoed, als ze bijvoorbeeld met een creditcard hadden betaald.”
Terwijl bij fraude, betaald met een credit card, men altijd zijn geld terug moet krijgen (scheme rule). Het komt mij voor dat er wat meer duidelikheid verschaft had kunnen worden over het gebruikte betaalmiddel. De tekst doet nu vermoeden dat je zelfs met een credit card veel risco loopt. Dit is niet juist. Het gebruik van een credit card beschermt je in hoge mate voor dit soort fraude.

Z.Eur

Nou, marktplaats.nl kom er maar in het goede nieuws!
Na bijna 20 jaar te bestaan, zou je toch wel mogen verwachten dat ze iets meer zouden hebben kunnen doen dan enkel verwijzen naar een meldpunt van de politie.

Tio - Particulier

Sommigen maken gebruik van een tussenrekening en als het dan daar naar overgemaakt is wordt het toegestuurd. Het lijkt me ook om raar van te worden van dat spoofing van dat je al je geld kwijt bent . Er wordt wel voor gewaarschuwd. Als je op de display dat nummer ziet staan dan direct maar opleggen/ Via Ing en via dat nummer dis ze zullen denken dat dat de Ing is maar een bankmedewerker belt je nooit op. Blokkeren dat nummer dan maar want misschien doe je dat automatisch. Ze maken je eerst bang van dat er een cyberaanval is en dat je spaargeld in gevaar komt en zij zullen het dan naar een kluisrekening sturen. Dan schrik je als er wordt gezegd dat je spaargeld in gevaar komt is dan doe je dat automatisch maar maar dat is geen tussenrekening of kluisrekening en diegene is geen bank medewerker maar een oplichter. De oplichter weet meer dan je denkt. Het gels staat veilig denk je maar na een dag is alles weg en de zelfde dag kun je het nog blokkeren zodat je dat nog hebt. Nooit opnemen als er op de display staat dat het nummer afkomstig is van de bank of ING.

T. Huisman - Particulier

Ze komen heel vertrouwelijk over en had ooit een een poppenhuis besteld bij een zekere mevrouw van zon en verkocht die voor een ander.. Heb vijfentwintig euro betaald en niets meer vernomen en toen ik er naar vroeg smoezen vertellen en op den duur dreigen. Er moeten eerst meer gevallen koen van oplichting dan doen ze wat. Misschien lichten ze nu wel onder een andere naam op. Er is ook een zwarte lijst. Er zijn ook grotere oplichters die maken dat je alles kwijt bent en dat iemand in de schuldhulpsanering moet Slachtoffers van oplichting komen in een rouwproces terecht vooral als het veel is geweest en hebben veel verloren en hebben er veel en van alles ingestopt en dat het hun levenswerk is en hard voor gespaard en dat raak je in een klap kwijt. Je gevoel van vertrouwen is weg en geeft een naar gevoel. Oplichters geven er nergens om en kunnen zich ogenschijnlijk vriendelijk presenteren. Wat een ander moet doorstaan staan zij niet bij stil wat voor een leed het kost. Waar jij nog gevoel hebt zijn zij onbewogen in en koelbloedig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond