Sligro, Opti-flor en Kramp naar Emerce B2B Digital

Mede door corona startte orchideeënkwekerij Opti-flor in maart 2020 met een webshop voor consumenten. E-commerce bleek het begin van een nieuwe focus naast de traditionele kanalen: Opti-flor richt zich sindsdien in toenemende mate op de consument. Melvin van der Zeyden, projectmanager E-commerce bij Opti-flor, vertelt op Emerce B2B Digital op 15 november over deze transitie.
Gartner voorspelt dat in 2025 80 procent van de B2B-commerce via digitale kanalen zal verlopen. Toch blijkt dat slechts zes procent van de zakelijke leveranciers er ook echt klaar voor is.
Toch zijn er tal van ondernemingen die de stap wagen.
Een visrestaurant, een hotelketen of een café; dankzij de Sligro-pas weet foodgroothandel Sligro precies wie er bij haar inkoopt. Maar de professional achter die pas leren kennen, dat is een grotere uitdaging. Hoe weet je bijvoorbeeld of de barista of de chefkok bij je inkoopt? En waarom maakt dat uit? Je hoort er meer over van Koos Schepens, Manager Marketing Automation & Digital Channels bij Sligro.
Agrarisch leverancier Kramp werkt al zeventig jaar intensief samen met klanten. Tegenwoordig gebeurt dat online: met een webshop, app en selfservice platform. De volgende stap is de klant volledig te ondersteunen in zijn online reis. Hoe zorg je voor de optimale gebruikerservaring in een industrie waarin alles om snelheid draait en klanten nieuwe functionaliteiten niet altijd direct omarmen? Nikki de Wals en Bob Veurman van Kramp delen hoe zij vanuit een data en gedragsgedreven visie relevant weten te blijven voor klanten.
Waarom zou een technische groothandel gericht op B2B niet dezelfde beleving en functionaliteiten kunnen bieden als B2C? Met die vraag in het achterhoofd wist Installatiebalie.nl de afgelopen jaren snel marktaandeel te veroveren in een vrij traditionele branche. De technische groothandel experimenteerde onder meer met een chatfunctionaliteit. Algemeen directeur Pim Pernot schuift aan om te vertellen over deze onderscheidende aanpak in zijn branche.
In traditionele B2B-organisaties wordt digitalisering niet vanzelf omarmd. Het vergt overtuigingskracht, zowel voor implementatie (naar c-level) als na implementatie (naar sales, marketing en klanten). Hoe zorg je dat digital onderdeel wordt van ieders DNA en niet als losstaand eiland blijft opereren? En waarom zijn (digitale) targets daarop niet het antwoord? Jos Rust, e-commerce manager bij Wasco, vertelt over de digitale transitie van de groothandel en de lessons learned van de afgelopen jaren.
De serie presentaties onder de noemer Je next level in B2B-commerce is vanaf 15 november na registratie gratis te bekijken. Het volledige programma vind je hier.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond