Deel dit artikel
-

‘Slimme technologie leidt tot doorbraken in alle economische sectoren’

Smart technology moet resulteren in nieuwe basisinnovaties die zullen leiden tot een afbraak van oude structuren en impact hebben op alle economische sectoren. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘SMART future. Slimme technologie raakt ons hele leven’, dat tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven wordt gepresenteerd.

Op dit moment bevinden we ons, zo meent ABN AMRO althans (pdf), in een overgangsfase: ‘creative destruction’. Een proces van technologische veranderingen, waarbij bestaande en nieuwe uitvindingen zich ontwikkelen. Die zullen, net als andere historische technologische doorbraken – van stoommachine tot microchip – uitgroeien tot basinnovaties die de economische structuur blijvend en ingrijpend veranderen.

Smart technologie speelt een centrale rol: alles wordt een computer en onderling met elkaar verbonden. ABN AMRO denkt dat deze ontwikkelingen alle sectoren zullen raken. Zoals de zorg – waar robots de nieuwe ‘handen aan het bed’ worden – of de bouw, waar bewoners dankzij domotica hun huis volledig interactief kunnen bedienen. Nu nog via één centraal apparaat, straks mogelijk via spraak of een slimme bril. Ook in de industrie verandert er veel. Slimme fabrieken passen fabricageprocessen zelf aan zodra een storing optreedt. Voor alle sectoren geldt dat structuren en processen worden opgeschud en opnieuw uitgevonden.

In haar rapport schetst ABN AMRO toekomstscenario’s voor vijf economische sectoren. Zo vervult de Nederlandse agrarische sector een internationale voortrekkersrol op het gebied van Smart Farming. Deze nieuwe stap in agri-automatisering laat producenten betere beslissingen nemen met behulp van gedetailleerde meet- en regelhulpmiddelen.

In de logistieke sector werken pioniers aan het Cross Chain Control Center (4C): een regiecentrum waar zij met behulp van slimme IT-toepassingen en datasharing goederenstromen bundelen. Zo zorgen ze voor een hogere beladingsgraad, minder kosten en een lagere CO2-uitstoot.

In de bouw neemt de vraag naar Smart Homes toe, waarin door bouwoplossingen bewoners ondanks fysieke ongemakken of ouderdom thuis kunnen blijven wonen. ABN AMRO denkt dat domotica in de komende jaren een vlucht zal nemen: van een koelkast die zelf boodschappen bestelt tot sensoren die bij gebrek aan beweging in huis de thuiszorg zal waarschuwen.

In de kledingindustrie zullen Smart Textiles – met een groeiprognose van ruim 400 procent in 8 jaar: 1,5 miljard dollar omzet in 2020 – uit hun jasje groeien. Nu is dit nog een niche in de markt voor wearable tech, met gadgets als Google Glass en smartwatches. De meeste potentie zit in vier toepassingsgebieden: medisch, beschermende werkkleding, sport en mode. In het betalingsverkeer wordt ‘betalen’ straks steeds meer ‘beleven’. Nu vrijwel iedereen een smartphone heeft, ontstaan nieuwe behoeften, zoals contactloos afrekenen. Betalen 3.0 is niet alleen 100 procent digitaal, maar vooral slim: persoonlijk en meer contextueel.

Het is volgens ABN AMRO niet verrassend dat deze innovaties met enige terughoudendheid worden ontvangen, zeker als het om de arbeidsmarkt gaat. Nieuwe basisinnovaties leiden namelijk tot een mismatch met een arbeidsmarkt die is ingesteld op de huidige economische structuur. Ook hebben doorbraaktechnologieën, zoals smart technology, tot doel bestaande processen efficiënter te maken.

Bij alle voorgaande cycli zijn doemscenario’s over sterk toenemende werkloosheid nooit uitgekomen. Nieuwe technologieën als smart technology creëren ook nieuwe banen en verhogen het welvaartsniveau, wat weer een aanjager is voor de economie. Hierdoor zal de werkgelegenheid naar verwachting slechts tijdelijk onder druk staan.

Deel dit bericht

1 Reactie

M. Warmerdam

Altijd leuk om een hosanna rapport te lezen over Smart Technologies. Vooral als het wordt geproduceerd door een bank. Het hanteren van de Kondratieff cyclus als opmaat naar hoe mooi het allemaal gaat worden wanneer we de 6e cyclus ingaan is nogal naïef en bovenal kritiekloos. Maar ja op de Dutch Designweek waarin optimisme een voorwaarde voor deelname is kun je moeilijk onderwerpen als privacy, security en big brother permitteren. Het is ze vergeven; optimisme laat nu eenmaal onze harten sneller kloppen.
Maar met de laatste trend over smart money meet de bank zich zelf een te grote broek aan. Vooral de opmerking dat klanten nog steeds banken vertrouwen toedichten is hilarisch zoals consumentenonderzoek keer op keer uitwijst. Consumenten vertrouwen de banken steeds minder maar hebben geen alternatief. Collegabank ING liet onlangs nog zien waarom consumenten banken niet vertrouwen: ze willen steeds meer verdienen aan de verkoop van klantgegevens. Dan is een zin in het rapport als “mensen willen best informatie afstaan als ze er maar wat voor terug krijgen” misschien wel plausibel maar om dan te concluderen dat het banken worden waar consumenten die informatie aan gaan afstaan is voorbarig. Maar bovenal: de behoefte aan peer-to-peer betalingen zonder tussenkomst van een bank, in de vorm van barter, biljetten of bitcoin moet zeker niet onderschat worden. Dat zul je een bank natuurlijk niet horen zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond