‘Snap koopt advertentiebedrijf’

Het bedrijf achter Snapchat zou een technologiebedrijf hebben gekocht dat is gespecialiseerd in data-analyse rondom programmatic advertising.

Enkele dagen voor de publicatie van de kwartaalcijfers wordt bekend dat Snap vermoedelijk de Amerikaanse start-up Metamarkets heeft gekocht. Techcrunch meldt dat op basis van twee nauw betrokkenen, maar kreeg het nieuws niet bij de twee partijen zelf bevestigd.

Een overnameprijs is niet bekend, maar het winstgevende bedrijf zou ongeveer evenveel hebben opgeleverd als wat investeerders er in hebben gestoken: tientallen miljoenen dollars.

Met Metamarkets krijgt Snap technologie in huis om adverteerders meer en overzichtelijker informatie te geven over de programmatic reclamemarkt. De start-up rekent partijen als Rubicon Project, Twitter, Aoth en Nanigans tot zijn klantenkring.

Snap staat op minstens twee fronten onder druk. Allereerst groeit het gebruikersbestand niet zo hard als verwacht en, ten tweede, verlangen beleggers dat er meer geld wordt verdiend. Dat is een van de redenen dat het zijn reclameruimte per opbod aan adverteerders gaat verkopen. In die context is de technologie van Metamarkets ook relevant.

Een ander punt van zorg voor de leiding van Snap is de dominantie van Google en vooral Facebook. Zij vangen de bulk van alle digitale reclamebudgetten. Snapchat heeft een eigen publiek dat ten dele overlapt Instagram. Adverteerders hebben Snapchat echter niet per se nodig omdat de benodigde volumes publiek te realiseren voor hun campagnedoelstellingen. Daar volstaat Instagram voor.

Morgenavond bij de presentatie van de kwartaalcijfers wordt duidelijk hoe belangrijk gebruikers en adverteerders Snap vonden in het derde kwartaal van dit jaar.

Foto: David Phan (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug