‘Social media moet je vanuit één kern bespelen’

“Zorg ervoor dat je een goede kern hebt om daar vandaan je kanalen te bespelen”, klinkt het advies van Cinemates’ Kelvin Boerma. “Het is zinloos om vanuit YouTube als basis te werken.”

“Maak voor ieder van je kanalen aparte content. Dus plaats niet een video op YouTube en daarvan de samenvatting op Snapchat. Al je kanalen moeten elkaar aanvullen, je kijker nieuwsgierig maken naar de andere uitingen.”

Mediamaker Kelvin Boerma, bekend van Cinemates op YouTube maar ook reclameproducent, gaf afgelopen vrijdag een kijkje in zijn professionele mediakeuken tijdens Insight VEED. Dat is de industriedag bij de gelijknamige fandag afgelopen weekend voor YouTubers.

Deze strategie past hij ook toe voor zijn nieuwe productie Potkast, die over drie weken live gaat. “Vier keer per jaar nemen we in een keer vijftien uur op en knippen dat op in kleine blokjes. Die worden gedurende het hele jaar uitgezonden, iedere dag een scene”, licht hij aan Emerce toe.

Hij raadt bedrijven ook aan veelvuldig te experimenteren met hen minder bekende mediakanalen. Alleen zo leer je andere kanalen inzetten. “Als je het doorrekent kost ieder stuk dat we maken, video of tweet, gemiddeld 18,26 euro.”

Vodafone is dezelfde mening toegedaan. Het bedrijf begon vorig jaar met Snapchat als link naar de jongere doelgroep en zit nu op een weekbereik van ongeveer vijftienduizend 12- tot 29-jarigen. “Het was wel lastig aan het management uit te leggen te investeren in content die binnen 24 uur is verdwenen”, aldus Eva Ruiz die op het podium stond voor de mobiele aanbieder.

Niettemin gaat nu toch zo’n tien procent van het digitale budget naar nieuwe kanalen als Snapchat en YouTubeproducties. In totaal gaat zo’n dertig procent van het mediabudget naar digitale kanalen, een percentage dat blijft toenemen.

Ben Speas van YouTube, verantwoordelijk voor distributie- en planningsstrategieën van grote klanten in Noord-Europa, omschrijft Googles videosite als: “Een goede plek om video in te verstoppen. Tachtig procent van de branded content-video’s krijgt minder dan tienduizend views.” Hij wil aangeven dat adverteerders goed moeten nadenken over doel en middelen.

“In de eerste fase van YouTube zetten bedrijven hun commercials online. Een stap verder, ik noem het YouTube 2.0, maakten ze digitale video’s met online remarketing om het bereik te vergroten.” De huidige fase, 3.0, is er een diepere investeringen van merken in webseries. Producties zijn elk meerdere minuten lang en kunnen als zelfs als apart kanaal worden ingericht. “Merken, werk met meetbare doelen en promoot je content. De kijkers komen niet vanzelf”, klinkt de commercieel gemotiveerde oproep. “En vertel een goed verhaal”, in het kort de rode draad van de middag was.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug