Deel dit artikel
-

Startpagina.nl slaat nieuwe koers in

Startpagina.nl krijgt deels een nieuw design en moet een nieuwe functie gaan vervullen voor de nog steeds miljoenen bezoekers van de site.

De site uit de stal van Sanoma moet minder een vertrekpunt worden en meer een bestemming. Daarom worden er populaire online spellen en nieuwsvideo’s toegevoegd en kopij uit samenwerkingen met Libelle, Margriet en NU.nl. Het doel is de seniore doelgroep langer vast te houden en kansen te pakken op het gebied van branded content.

Zo ronkend klinkt de ambitie. Concreet gaat het echter om niet meer dan een extra tabblad in de bovenste navigatiebalk.

In 1998 werd Startpagina.nl opgericht en kreeg Nederland, in de tijd waarin Google nog helemaal niet bestond, een nuttig en herkenbaar vertrekpunt van wat destijds nog vaak surf- en snuffelsessies waren. In het jaar 2000 kocht VNU de portaalsite die uitpuilde van de links. Een jaar later kwam het in handen van Sanoma. Nooit veranderde de site wezenlijk qua design en functie.

In de loop der jaren lijkt de doelgroep met Startpagina meegegroeid. Vooral vijftig plus maakt er gebruik van, vertelde Leon Dekker van Sanoma vorig jaar nog aan Emerce. En deze groep heeft behoefte aan structuur. ‘Als je bij Google een televisie zoekt, krijg je niet meteen een fabrikant of winkelbedrijf te zien, bij ons wel. Als je heel handig bent, kom je met Google een heel eind, maar ben je dat niet, dan geven sommigen de voorkeur aan duidelijke verwijzingen.’

Volgens de bereikscijfers van Vinex had Startpagina.nl in augustus 2019 4,1 miljoen bezoekers. Dat is evenveel als een jaar geleden. Het merendeel van het verkeer komt van smartphones. Qua bereik noteert het portaal nog steeds hoog in de top 100: op plek 28.

Foto: japanexperterna (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter Verhoeven

Gelukkig verandert er niks aan de subpagina’s. Blijft een goede manier om eenvoudig en voor weinig geld te werken aan een beter linkprofiel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond