Startup Yippie! failliet: ‘Geen drama, nieuwe versie komt’

De startup Yippie! sluit tijdelijk zijn deuren. Het Nederlandse bedrijf achter de automatische prijsvergelijker heeft deze week faillissement aangevraagd bij de rechtbank. Dat vertelt CEO Maurice Kroon in een gesprek met Emerce.

Van een einde is volgens Kroon geen sprake. Deze zomer wil hij een nieuwe versie lanceren. Een Yippie! 2.0 zogezegd. “Dit is geen drama. Het is jammer dat het zo loopt, maar ik zie het als een kans om weer te gaan bouwen.”

Yippie! is vooral bekend geworden als product- en prijsvergelijker. Door de browserplugin van het bedrijf zien gebruikers of een product in een webwinkel ergens anders voor een betere prijs is te krijgen. Tijdens het shoppen in de winkelstraat gebruikt men hiervoor de barcodescanner in de mobiele app. Ruim 2500 retailers waren aangesloten op het platform, 70 duizend consumenten gebruikten de tool.

Kroon heeft altijd gezegd geen gewone prijsvergelijker te willen zijn. ‘Geen trage site vol met advertenties of misleiding ten gunste van omzet.’ Het verdienmodel was simpel: de winkelier werd alleen een commissie gevraagd bij een verkoop. Yippie! paste in zijn ogen vooral binnen de loyaliteitsmarketing. Bij Burger King zorgde het bedrijf voor dynamische prijzen. En voor Nuon richtte Yippie! een eigen loyaliteitsprogramma in: klanten van de energieleverancier konden hun reeds gespaarde loyaliteitspunten inwisselen voor een energiezuinig apparaat. ‘Dat leidt tot een betere customer experience.’

Keerzijde van snelle start

Dat Yippie! nu tijdelijk stopt is niet omdat er geen behoefte aan is, benadrukt Kroon. “Het ging eigenlijk heel goed.” In 2015 ontving het bedrijf nog een prijs voor Beste Retail Innovatie en een Accenture Innovation Award. Daarna ging het “razendsnel”. In acht maanden tijd verdrievoudigde het team en wist het bedrijf distributiedeals te sluiten met Talpa, Burger King, de Koninklijke Boekenbond en dus Nuon.

Zo’n snelle start heeft ook een keerzijde, zegt Kroon nu. “We zijn veel overeenkomsten aangegaan in een betrekkelijk korte tijd. Die bleken niet allemaal even handig in elkaar te zitten. Achteraf gezien hadden we aan sommige deals meer aandacht moeten besteden.”

In december bleek het bedrijf “non-investable” te zijn, vertelt Kroon. “We hadden een paar domme en klassieke bedrijfsfouten gemaakt.” Over wat er precies is gebeurd wil hij niet verder uitweiden. Het concrete gevolg was dat niet alles meer was voor te financieren door het bedrijf.

‘Nieuw product in de maak’

Het uiteindelijke faillisement betekent niet dat Yippie! verdwijnt. Kroon spreekt eerder van een ‘stealth mode’ of pauze. Over enkele maanden wil hij een nieuw product lanceren. Veel wil hij nog niet delen over deze “Yippie! 2.0”. Wel dat er is geleerd van het eerste bedrijf en dat er nog sterker de loyaliteitsmarketing wordt opgezocht.

“Als startup wil ik minder afhankelijk zijn van partners. Je moet dus een verdienmodel ontwikkelen met kortere cash cycli. Nu hadden we soms te maken met retailers die een betalingstermijn hanteren van 180 dagen.” Kroon zegt verder dat hij zich te laat realiseerde dat veel winkels nog met oude kassa’s werken. Het was daardoor ingewikkeld om een technische koppeling te maken met de systemen in de winkel. “We liepen net iets teveel vooruit. Er was onvoldoende market fit.”

Met acht personeelsleden gaat Kroon werken aan een nieuwe MVP, een minimaal product. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor machine learning. “In onze data zagen we hele interessante kooptrends. Daarvoor ontwikkelen we een bedrijfsmodel. We gaan doen wat de markt van ons vraagt: het product wordt ‘lean and mean’ en enorm schaalbaar.”

11 Reacties

Het idee van de browser plugin werkte fantastisch…op een desktop computer. Denk dat het probleem in de verschuiving naar mobiel ligt. Dat hebben ze willen ondervangen met een app maar mensen gebruiken maar een handje vol apps. 70 duizend mensen hebben de app op hun mobiel aldus het bedrijf. Dat betekent waarschijnlijk dat hooguit een paar duizend hem ook gebruiken. Daar kan je niet veel mee als bedrijf. Dus ook niet met de data/ toekomstige businesss model. En wat de loyaliteitsprogrammas betreft: loyaliteit op basis van prijs is geen loyaliteit.

Ben wel benieuwd hoe ze die 6 ton van informal investors hebben uitgegeven, personeel, techniek en volgens mij ook TV… Is er snel doorheen.

Jammer, maar door!

En maar Door?
Ik lees een hoezee bericht. Volgens mij de omgekeerde wereld! hoeveel mensen en bedrijven laat men achter met verschuldigde bedragen. Hoeveel personeelsleden heeft men aan zich gebonden met mooi verhaal en het werd te mooi om waar te zijn zelf het pak aanhouden en door en personeel achterlaten met onbetaalde beloftes en rechten! ik vindt dit te gek om los te lopen. En door Failliet dan de eerste 5 jaar verboden om bedrijf te beginnen.

@Rob: Wordt hopelijk vervolgd.
@Jos: En kun je dat ook onderbouwen?

@Yoshi

Jos heeft gelijk. Natuurlijk worden enkele bedrijven hier de dupe van, waarom spreekt men anders een faillissement uit? Anders dan zouden ze de nieuwe versie toch direct ontwikkelen? Nu wilt hij na het faillissement direct met 8 man verder. Van welk geld dan, je was toch failliet? Dit stinkt..

Ik vind het ronduit slecht van je Yoshi, dat je dit als een jubelstuk schrijft zonder zelf eerst eens kritisch na te denken. Maar misschien is dit wel typerend voor de trend van journalistiek van deze tijd.

@Yoshi: Hoezo onderbouwen? Het is een mening toch? En ben het met de mening van Jos eens. Ik lees ook een “Hoezee” bericht. Maar volgens mij zullen de leveranciers minder in een “Hoezee” stemming zitten. Die blijven met onbetaalde facturen achter. Dit artikel had wel kritischer geschreven mogen worden.

Jullie hebben helemaal gelijk hoor: dat is altijd een gevolg van een faillissement. En natuurlijk is gevraagd naar meer financiële details. Ik doelde op “Hoeveel personeelsleden heeft men aan zich gebonden met mooi verhaal en het werd te mooi om waar te zijn zelf het pak aanhouden en door en personeel achterlaten met onbetaalde beloftes en rechten!”

Yoshi, dat kun je wel afleiden uit het feit dat hij direct een doorstart wil maken met 8 man. Waarschijnlijk zijn dat de oprichters en developers. Sales en achterban worden aan de kant gezet totdat het nieuwe product af is.

Jammer dat je dit soort mensen een podium biedt, want ze verdienen het niet.

Het is wel een drama Maurice!

Misschien niet voor jou omdat je je prima hebt ingedekt met een BVtje en daardoor de billen niet brandt en als enige ongeschonden uit de verloren strijd komt.

Daarnaast is het een drama dat je er totaal geen blijk van geeft te begrijpen dat er benadeelde partijen zijn en je ook nog een platform wordt geboden voor je “Jippie, we gaan vrolijk door” mentaliteit.

En vergaarde data opnieuw inzetten klinkt als onttrekking van middelen uit een faillissement.

Triest voor personeel, investeerders en leveranciers.
Doorstart? Volgens mij is het nu aan de curator? Of houdt men stiekum zaken als broncode ed. buiten het faillissement? Vreemd verhaald en zeer eenzijdig belicht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug