Deel dit artikel
-

Steeds meer kritiek op monopolie Ticketmaster

Er komt steeds meer kritiek op de kaartverkoop bij Ticketmaster. Deze verkopende partij is onderdeel van moederbedrijf Live Nation (waar ook concertorganisator MOJO onder valt). Ook zijn er verschillende concertlocaties onderdeel van Live Nation, zoals de Ziggo Dome en AFAS Live. Zowel de verkoop en doorverkoop van tickets voor veel evenementen is exclusief in handen van het ticketplatform.

Hiermee ontstaat de vraag of zo’n constructie – waarbij alle grote spelers onder eenzelfde dak zitten en de indruk van een monopolie kan ontstaan – eigenlijk wel zo wenselijk is. Volgens techdeskundige en jurist Danny Mekić, die zaterdag te gast was bij het programma Kassa, is het voor consumenten onwenselijk omdat je compleet afhankelijk bent van deze partijen die allemaal met elkaar verbonden zijn.

Muziekliefhebbers die misgrepen bij de originele kaartjes van het inmiddels uitverkochte Lowlands (300 euro, inclusief 10 euro servicekosten), konden alléén via Ticketmaster zelf een kaartje in de doorverkoop bemachtigen.

Dit komt omdat Ticketmaster een nieuw soort kaartje in het leven geroepen heeft voor populaire evenementen; een zogeheten mobile only-ticket. Dit houdt in dat het kaartje dat je koopt alléén werkt in de Ticketmaster-app, en je deze dus ook niet op een ander platform (zoals Ticketswap of Marktplaats) kunt overkopen, maar echt alleen via Ticketmaster zelf.

Bij Lowlands betaal je dan 100 euro meer dan de originele prijs, want de verkoper mag 20 procent bovenop de originele prijs verdienen en daarnaast rekent Ticketmaster zelf ook nog eens zo’n 40 euro servicekosten boven op de nieuwe prijs van het tweedehands kaartje.

Ticketmaster beloofde beterschap toen zij stopten met doorverkoopsite Seatwave: er zou vanaf dat moment een marktplaats worden geopend op de website van Ticketmaster waar kaartjes alléén voor de originele verkoopprijs of minder zouden mogen worden doorverkocht. Dat is nooit gebeurd en Kassa kreeg daarvoor ook geen verklaring.

‘We doen alles wat we kunnen om de servicekosten zo laag mogelijk te houden zonder in te leveren op de best mogelijke service en veiligheid voor de ticketkoper,’ zegt Ticketmaster. ‘De servicekosten zijn de enige inkomsten die wij van de transactie houden en worden terug geïnvesteerd in het verder ontwikkelen en garanderen van een veilig platform.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond