Deel dit artikel
-

Ster lokt adverteerders met fikse najaarskortingen

Ster wil de komende maanden adverteerders zien binnen te halen met wat het noemt een nieuw ‘najaarsaanbod’, waarbij bedrijven die een kwart van hun tv- en radiocampagnes bij de publieke omroep toezeggen 10 procent minder betalen.

De reclame-inkoper voor de publieke omroep wijst op de bijzondere hoge kijk- en luistercijfers in het eerste half jaar van 2020 als gevolg van de coronacrisis. Zo’n 70 procent van de best bekeken tv-programma’s was van de NPO. Daarbij viel 33 procent van de algehele kijktijd en 30 procent van de luistertijd de NPO ten deel.

De Ster heeft halverwege het jaar bijna 30 procent minder reclamegeld binnengehaald op radio en televisie dan in diezelfde periode een jaar geleden. Het bedrag bedraagt zo’n 68 miljoen euro, tegenover 95 miljoen in 2019. Ook moet de NPO het zonder EK voetbal stellen.

Een lichtpuntje: De daling zit hem vooral op tv en radio, online zit juist in de lift ten opzichte van vorig jaar.  Online reclame bracht in het eerste half jaar – in de vorm van banners en online video op alle online kanalen van de NPO – 2,2 miljoen euro op. Dit jaar is dat 3 miljoen euro, een groei van 37 procent.

Met onder andere Wie is de Mol, de Tour, Nations League, Eredivisie en de Top 2000 is de verwachting dat de NPO in het komende seizoen kan rekenen op zeker 30 procent van de kijk- en luistertijd (doelgroep 25-67).

Merken die toezeggen in de periode van 1 september tot en met 31 december 2020 25 procent van hun campagnes bij Ster in te zetten betalen 10 procent minder.

Het maakt niet uit of het gaat om een eenmalige campagne of meerdere flights, schrijft Ster. ‘Uiteindelijk gaat het de klant om het optimaal bereiken van de doelgroep tegen de beste prijs. Een aandeel van 25 procent is niet alleen vanuit Ster, maar ook vanuit de klant gezien logisch, als zij de doelgroep – die in het najaar gemiddeld 30 procent van de tijd naar de NPO kijkt en luistert – willen bereiken.’

Deel dit bericht

1 Reactie

peter brink

Knap dat de Ster online wel meer heeft binnengehaald aan advertentiegeld.

Om me heen zie ik ook juist sites die de afgelopen maanden minder reclame inkomsten hadden. En als ondernemer kan je daar nu wel met fikse korting adverteren.

Waarvan akte.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond