Deel dit artikel
-

Supermarkten verbeteren privacy en prijstransparantie in boodschappenapps

Supermarkten gaan de privacy en prijstransparantie in hun boodschappenapps verbeteren naar aanleiding van onderzoek van Marcel Stalenhoef van Hogeschool Utrecht op verzoek van het programma Kassa.

Stalenhoef, docent Communication and Multimedia Design, constateerde dat supermarkten om allerlei persoonsgegevens vragen zoals de leeftijd en geslacht van de gebruiker of de samenstelling van een huishouden. Maar deze informatie is niet per se noodzakelijk voor het bezorgen van boodschappen. Daarbij wordt ook niet altijd goed uitgelegd waarom supermarkten de persoonsgegevens willen hebben. Vooral de Coop-app scoort slecht op dit punt volgens Stalenhoef. Maar ook Albert Heijn, Plus en Picnic zouden dit beter kunnen doen.

Ook op het gebied van prijstransparantie heeft Stalenhoef zijn bedenkingen. Zo is bij Plus in de ‘Winkelwagen’ waar alle gekozen boodschappen zijn verzameld, niet te zien wat de individuele producten kosten en ook niet wat de totaalprijs is. Bij Albert Heijn kun je door bepaalde actieproducten te bestellen de bezorging gratis krijgen. Maar die korting wordt pas zichtbaar bij het afronden van de bestelling. Onduidelijk voor de gebruiker, aldus Stalenhoef.

Albert Heijn laat weten aan haar eigen privacyvoorwaarden te voldoen. Maar de supermarkt gaat de app wel updaten om ‘voorop te lopen in privacybescherming’.

Foto Pexels

Deel dit bericht

3 Reacties

Wim

Als ze nu ook eens gaan kijken naar al die fintech bedrijven die je vragen ze voor meer toestemming te geven als ze strikt gezien nodig hebben – zoals Paypal.

Pjotter

Supermarkten gaan privacy verbeteren; als ze nog moeten verbeteren voldoen ze niet aan de wetgeving. Als het al privacy by desing en privacy by default zou zijn valt er niet veel te verbeteren.
Als het volgens AH aan hun eigen privacy voorwaarden voldoet, kun je je afvragen of die voorwaarden dan wel aan de wetgeving voldoen.

Marcel Stalenhoef

Ondertussen hebben veel boodschappen apps wel een update gedaan natuurlijk. Het zou interessant zijn als we niet naar de wetgeving blijven kijken, maar naar de ethische kant van het verhaal. Het blijft lastig voor commerciële bedrijven in het algemeen om het vergaren van onnodige persoonsgegevens in hun apps achterwegen te laten. De waarde jouw gegevens is namelijk hoog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond