Deel dit artikel
-

Telenor koopt specialist in marketingtechnologie

De internationale mobiele telecomaanbieder Telenor Group koopt voor 360 miljoen dollar de Amerikaanse specialist in marketingtechnologie Tapad.

Telenor maakte gisteren de overname van 95 procent van de aandelen van Tapad bekend. Dat is een bedrijf met grondige kennis over programmatic reclame in- en verkopen, datatprofielen en analytics. In Amerika bedient het hiermee naar eigen zeggen de top van de telecom-, travel- en financemarkten.

Het is een opmerkelijke overname, omdat telecombedrijven zich doorgaans niet buiten het comfortabele werkterrein van belminuten en databundels begeven. Met de overname van Tapad stort Telenor zich op totaal nieuw terrein, althans als technologie-eigenaar. Als gebruiker hoort het de systematiek te kennen.

Are Traasdahl en zijn eveneens Noorse mede-oprichter Dag Linden houden de resterende vijf procent aandelen in Tapad voorlopig.

Telenors CEO Sigve Brekke (foto) zegt de nieuwe waarde te kunnen creëren door marketingtechnologie toe te passen op de kern van zijn telecomhandel. Het is overigens nog de vraag hoe stabiel Tapads portfolio blijft. Telenor is dan wel geen mobiele aanbieder in de VS, de lokale telecommarktpartijen kunnen zich wel bedreigd voelen door de nieuwe eigenaar die mogelijk in hun datakeukens meekijkt.

Telenor is als mobiele aanbieder actief in minder voor de hand liggende landen als http://www.telenor.com/about-us/our-history/international-expansion/ Birma, Bulgarije, Pakistan, India, en naast thuismarkt Noorwegen nog een klein dozijn andere landen. Daar bedient het tweehonderd miljoen klanten.

Tapad realiseerde afgelopen jaar een omzet van 57 miljoen dollar. In de afgelopen tien jaar haalde het in vier ronde 34 miljoen dollar venture capital op. Een van de verkopende partijen is WPP. Het bedrijf blijft onder eigen naam op de markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond