The Guardian gaat cookieloos met Nederlandse technologie

De Engelse krant The Guardian gaat Nederlandse technologie gebruiken om online reclame te tonen zonder schending van privacy van zijn lezers.
Die technologie zorgt ervoor dat de lezers van de krant wel reclame te zien krijgen, maar die is niet gebaseerd op profiel- of gedragsinformatie van die betreffende persoon. Dat is anders dan wat in de mediawereld gebruikelijk is geworden, maar wat privacyregels verwerpen.
Tot op heden hebben die lezers eigenlijk maar twee smaakjes. Als ze op de site van The Guardian komen, kunnen ze óf ‘Ja’ zeggen tegen cookies in hun browser of ‘Nee’. En dan zien ze geen reclame. Cookies zijn hierbij de profiel- en gedragstrackers.
Technologie van het Nederlandse bedrijf Opt Out Advertising introduceert een derde route. De Engelse krant zelf noemt het ‘Guardian Light’.
Opt Out Advertising (dossier) heeft een technologie die kan zien in welke redactionele context een reclameboodschap zal worden geplaatst. Bij een gegeven krantenverhaal wordt dan een passende reclame-uiting gezocht. Bijvoorbeeld: een item over taarten bakken, kan dan reclame bevatten over bijvoorbeeld patissiers, kookgerei of bakboeken.
Voor The Guardian vormt dit een privacyvriendelijke route om wel geld te verdienen met reclame, maar dan zonder exploitatie van iemands private gegevens.
Zes op de tien Engelsen leest het dagelijks nieuws online.
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer dertig procent van de lezers ‘Reject all’ klikt als ze een cookiekeuze krijgen.
The Guardian is voor zijn journalistieke werk sterk afhankelijk van reclame-inkomsten. Het is dus belangrijk om ruimte en toestemming te hebben om campagnes te draaien. Digitale omzet is goed voor zeventig procent van de omzet van Guardian Media Group. De helft van die omzet komt van buiten het VK. De krant heeft meer dan een miljoen betalen abonnees.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond