Deel dit artikel
-

Tweakers schuift trackers verder naar de achtergrond

Thirdpartytrackers komen er op het forum van Tweakers niet meer in. De techsite heeft daar de cookiewall helemaal verwijderd en streeft ernaar overal de reclametrackers van derden van zijn platform te verwijderen.

Mede aan de hand van feedback van zijn gebruikers (bijvoorbeeld) werkt Tweakers al maanden actief aan het verbeteren van de privacypositie van de bezoekers. Het verwijderen van de trackingopties in het forum is daarin een grote zichtbare stap.

De beheerders leggen uit: “De cookiewall wordt op het forum niet langer getoond. In plaats daarvan krijg je een keuzescherm in beeld waarmee je naar wens toch bepaalde externe partijen kunt toestaan, zoals YouTube voor het bekijken van embedded video’s.”

Aan de andere kant is deze stap ook een proof of concept dat aantoont dat en hoe het mogelijk is om trackingvrije advertenties te serveren. Het hogere doel van de DPG-titel is om de hele site vrij te maken van thirdpartytrackers.

“De grootste uitdaging zit in het vertonen van dynamische HTML 5-banners die gegarandeerd vrij zijn van trackingcookies. Anders dan bij statische banners (afbeeldingen) hebben we bij HTML 5-advertenties namelijk weinig tot geen controle over wat een adverteerder aan cookies en tracking meestuurt in de code.”

Een van de technische adservingpartijen waarmee Tweakers werkt is Adhese. Dat verzorgt ook de privacyvriendelijke reclametechniek die de NPO gebruikt.

Jarenlang werden cookies en scripts gebruikt om profielinformatie van internetgebruikers vast te leggen. Nieuwe privacyregels verbieden echter dat dat gebeurt zonder nadrukkelijke toestemming van internetgebruikers. Een andere factor van invloed zijn de makers van webbrowsers. Apple was de eerste die de trackingopties in Safari uitzette. Dat werd gevolgd door Firefox. Google Chrome wil meegaan in de trend, maar botst tegen een economische muur.

Google wil de trackingopties wel uitschakelen voor Chrome-gebruikers, maar zet dan het verdienvermogen van veel reclameklant op het spel. Die verzetten zich. Google zoekt een gulden middenweg met reclamesysteem FLoC, maar geeft de markt twee jaar langer om zich daarop voor te bereiden. Als verzet van andere techpartijen het uiteindelijk niet helemaal op een zijspoor rangeert.

Foto: Transformer18 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond