Deel dit artikel
-

The Inner Circle verstevigt greep op Amerikaanse markt

Niet afgeschrikt door de plannen van Facebook om zich op de datingmarkt te begeven, breidt de Nederlandse datingapp The Inner Circle uit. Naar San Francisco, Toronto en Los Angeles en binnenkort naar grote Britse steden.

CEO en oprichter David Vermeulen vreest de concurrentie niet. Hij wijst op het ‘strenge deurbeleid’ van zijn online dienst. Alleen jonge (werkende) professionals tussen de 25 en 45 zijn welkom op het platform. Er staan 900.000 daters op een wachtlijst. Die worden eerst gescreend. “Als we een iets te uitdagende selfie op je Facebook zien staan, is er grote kans dat je geweigerd wordt,” zegt Vermeulen tegen Emerce.

Gebruikers The Inner Circle zijn volgens Vermeulen Tinder-moe en zoeken naar een selectiever gezelschap om zo een betere match te vinden.

‘Prettig om te zien dat Facebook zich bij onze missie aansluit en ook streeft naar betekenisvolle relaties in plaats van eindeloos en zielloos swipen,’ zo luidt de reactie op het nieuws dat ook Facebook zich op deze markt stort. Vermeulen: “Eerlijk gezegd denk ik dat we ervan gaan profiteren, dat hebben we ook gezien met de opmars van Tinder. Een jaar of wat geleden wilde je niet toegeven dat je online een date zocht. Nu is dat volledig geaccepteerd.”

Vermeulen richtte The Inner Circle op in 2012, toen hij zelf nog single was. Bij de start sloeg het platform nauwelijks aan. In de beginperiode wist alleen een grote groep KLM-medewerkers de applicatie te vinden. Dat was niet wat The Inner Circle wilde zijn, een datingapp voor grondpersoneel en vliegeniers. Toen de dienst werd ontdekt door bekende Nederlanders, ging het eindelijk lopen.

Inmiddels is The Inner Circle actief is 35 grote steden. Wereldwijd zijn er 900.000 actieve gebruikers, met zo’n 60.000 gebruikers alleen al in Amsterdam. Slechts een deel daarvan betaalt 20 tot 40 euro per maand voor extra mogelijkheden. Dat is ook het voornaamste verdienmodel voor The Inner Circle. Advertenties werken niet. “Online dating is best lastig,” zegt Vermeulen. “Los van de concurrentie, heb je te maken met gebruikers die maar heel even blijven.”

Wanneer iemand vertrekt wordt de reden gevraagd. En dat levert een hoop informatie op. In de ongeveer vijf jaar dat men actief is, leidde de app en evenementen tot ruim 300 baby’s en ‘talloze bruiloften’.

De VS is inmiddels veruit de grootste markt. Vermeulen sluit niet uit dat zijn bedrijf zich daar ook fysiek gaan vestigen. “Op dit moment doen we alles vanuit Amsterdam en Londen, maar omdat we ook eigen evenementen organiseren, is het handig als we daar ook ter plekke aanwezig zijn.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond