Deel dit artikel
-

Thomas de Vrij (Hymn): ‘Er is behoefte aan een online theater’

Sinds corona zijn virtuele concerten gemeengoed geworden. Het Nederlandse Hymn wil het fenomeen echter naar een hoger niveau tillen. Met internationale ambities. “Er is ruimte is voor nieuwe virtuele kunstvormen”, aldus medeoprichter Thomas de Vrij.

Ook Thomas de Vrij had vorig jaar van de ene dag op de andere dag vrijwel geen werk meer als gevolg van de coronapandemie. Zijn bedrijf Badbirds ontwikkelt namelijk videoclips, livestreams en aftermovies voor festivals en dance-evenementen van deejays.

Voorjaar 2020 raakte Badbirds nog wel betrokken bij de sets die deejay Martin Garrix vanaf een luxe jacht verzorgde en die via een YouTube-kanaal waren te zien. Dit ongewone spektakel Live on Dutch Waters smaakte naar meer. “Ik heb nadien al mijn tijd vrijgemaakt om na te denken over een virtueel theater voor exclusieve liveoptredens”, zegt De Vrij.

Naast Garrix waren er meer aansprekende voorbeelden, zoals de livestream van Niall Horan (van de boyband One Direction) vanuit de Royal Albert Hall in Londen en het optreden van de Rolling Stones op Cuba in 2016. De Vrij: “De Stones realiseerden zich dat arme Cubanen zich zo’n concert helemaal niet konden veroorloven. Dus hebben ze er een mediaspektakel van gemaakt dat wereldwijd is uitgezonden.”

Massabereik
Hoewel Hymn zich louter richt op muzikanten, wil het gloednieuwe platform niet zomaar liveconcerten uitzenden. Het moeten echte spektakelstukken worden. De eerste Hymn van de Rotterdamse zangeres Davina Michelle, die kijkers van het Eurovisie Songfestival onlangs trakteerde op een spectaculair optreden tijdens de pauze van de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival, kwam vanaf de Euromast en een onderzeeboot en was gelijk in 31 landen te zien.

Niet alle artiesten komen voor dit soort optredens in aanmerking, benadrukt de mediaondernemer. Het digitale mediaformat is voor Hymn echt kunst en daarmee leidend voor de shows. “Dit is niet iets wat je er even bij doet. Het vergt heel veel voorbereiding, ook in technisch opzicht, want die streams mogen niet haperen. We gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Je moet ons meer zien als Carré dan ArenA.”

De exclusieve concerten zullen naderhand ook niet via andere kanalen worden aangeboden, verzekert De Vrij. Terugkijken kan straks hooguit via het eigen platform.

Toch wil hij met zijn bedrijf geen exorbitant hoge prijzen voor de streams gaan rekenen, zoals bij concerten tegenwoordig gemeengoed is. Vanwege het potentiële massabereik vroeg Hymn voor het optreden van Davina Michelle een bescheiden 14 euro.

Hybride
Inmiddels werken al 25 man voor het Amsterdamse bedrijf. Chief Operating Officer Luc Peters was zeven jaar lang de rechterhand van Reinout Oerlemans bij Eyeworks. En medeoprichter Harald Dunnink is een drijvende kracht achter De Correspondent en designbureau Momkai. Ook werken bekende lichtdesigners en regisseurs voor het bedrijf. Voor verdere uitbreiding is nog wel externe financiering nodig.

De Vrij denkt dat er nog steeds belangstelling zal zijn voor virtuele concerten als de pandemie voorbij is. “Iedereen verlangt naar liveconcerten, ik ook, maar dat neemt niet weg dat er ruimte is voor nieuwe virtuele kunstvormen. Ook kan ik mij voorstellen dat we straks veel meer hybride concerten krijgen, die je zowel live als virtueel kunt volgen.”

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#184).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond