Deel dit artikel
-

Ook Thuiswinkel.org wil meer servicepunten op praktische locaties

Thuiswinkel.org sluit zich aan bij het de wens van Autoriteit Consument & Markt om het aantal alternatieve bezorgpunten, zoals servicepunten of pakketkluizen, uit te breiden.

De branchevereniging stelt wel een aantal kanttekeningen en randvoorwaarden. De last mile in Nederland wordt al heel efficiënt verzorgd. Het beeld bestaat dat er de e-commercebranche dagelijkse met vele busjes pakketten aflevert in de binnensteden, maar onderzoek laat zien dat slechts 3 tot 5 procent van deze busjes daadwerkelijk online bestellingen aflevert.

De grootste winst op dit gebied valt evenwel te behalen bij het vervoer in de binnensteden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektrische bakfietsen en busjes.

Daarom is het van belang dat bijvoorbeeld pakketkluizen op goede locaties worden geplaatst waar consumenten toch al zijn, bijvoorbeeld in de buurt van hun woning of werk.

Eind juni publiceren Thuiswinkel.org, Connekt, TNO en HvA een onderzoek naar de CO2-impact van servicepunten ten opzichte van andere bezorgmethoden, zoals thuisbezorging, en hoe deze zo laag mogelijk gehouden kan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond