Deel dit artikel
-

Tien miljoen euro voor CM.com

De Europese investeringsbank EIB verstrekt een lening van tien miljoen euro aan telecom CM.com uit Breda. Directeur Jeroen van Glabbeek: “We kunnen nog tien keer groter groeien.”

Afgelopen vrijdagmiddag werd de laatste formaliteit afgerond op het hoofdkantoor van CM voor de lening. Vanaf nu heeft het bedrijf twee jaar de tijd om tien miljoen euro te besteden. Over zeven jaar moet het geld worden terugbetaald.

Van Glabbeek koos bewust voor een Europese innovatielening en niet voor normale banklening of venturecapital. Een externe investeerder binnenhalen betekent bijna automatisch dat het bedrijf op enig moment zal worden verkocht. “Dat past niet bij de visie die wij voor de lange termijn hebben.” En reguliere banken geven geen leningen met iets als innovatie als onderpand. De EIB wel.

In totaal gaat CM, een internationaal werkend telecom- en paymentsbedrijf, twintig miljoen euro investeren in innovatie. Het meeste gaat naar salarissen van de honderd ontwikkelaars en hun collega’s die nog worden aangenomen.

Op drie gebieden wil CM zich verder ontwikkelen. Allereerst met messaging. In de traditionele opvatting is dat sms, maar met Google werkt het aan de nieuwe versie van sms: RCS. “Vorige week hielden we hierover nog een presentatie aan de Europese mobiele operators in Parijs”, om hen aan boord te krijgen voor deze Whatsapp-variant. Het tweede aandachtsgebied zijn identificatiediensten, zoals bijvoorbeeld iDIN.

Met payments, het derde gebied, verwacht Van Glabbeek een grote groei te kunnen doorlopen. “Daarmee kunnen we makkelijk tien keer groter worden. Nu werk je nog met een pasje of contanten. De wereld van betalingen ziet er over vijf jaar totaal anders uit. Al die nieuwe onderdelen, of het nu mobiel is of betalen op Facebook, moeten worden gemaakt. Dat gaan wij doen voor de Europese markt.”

De traditionele PSP’s en banken hebben niet de vrijheid, noodzaak of impuls om zich op deze markt te storten. De Brabander springt in dat gat. “Acht procent van de betalingen vindt plaats in e-commerce. Wij zoeken het juist daarbuiten.” Met de overname van Docdata Payments werd CM naar eigen zeggen een top vijf-speler op de markt voor van betaalinstellingen in Nederland.

CM boekt dit jaar een omzet van circa honderd miljoen euro. Het bedrijf heeft vijftigduizend klanten.

Foto: Carsten Frenzl (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond