Tinder kan niet meer om advertenties heen
De datingapp is al maanden een gigantisch succes, maar verdiend werd er nauwelijks. Dat gaat veranderen. Geïntegreerde advertenties moeten voor inkomsten gaan zorgen.
Tinder is populair omdat gebruikers foto’s kunnen vergelijken. Met een simpele veeg wordt een nieuwe potentiële date voorgeschoteld. Wanneer gebruikers elkaar leuk vinden, kunnen ze contact zoeken via chat.
De app is ontwikkeld door een startup uit Los Angeles met geld van IAC/InteractiveCorp van mediamagnaat Barry Diller. Dat is toevallig ook de eigenaar van datingsite Match.com.
De app werd najaar 2012 gelanceerd. Oprichters Sean Rad, Justin Mateen, Jonathan Badeen en Christopher Gulczynski hadden de ervaring dat ze op datingsites nogal eens afgewezen worden. Vaak gaat het om vage profielen die ook lang niet altijd betrouwbaar blijken zijn. Bij Tinder hoef je jezelf niet te adverteren. Het toeval bepaalt wie je tegenkomt. Wel kan worden gekeken of men in elkaars buurt woont en ook Facebook gegevens worden meegewogen. Tinder leert voorkeuren naarmate de app vaker wordt gebruikt. De app is getest op een aantal scholen en universiteiten.
De statistieken zijn indrukwekkend: De app zou meer dan 1,2 miljoen gebruikers in Nederland hebben. Het bedrijf claimt 750 miljoen ‘vegen’ per dag en 10 miljoen ‘matches’. Het totale aantal gebruikers is niet bekend.
Tot nu toe was de app advertentievrij, maar dat blijft niet zo. Er is al eens geëxperimenteerd met niet-betaalde advertenties. Topman Gregory Blatt van IAC denkt dat native (geïntegreerde) advertenties goed zouden werken op Tinder. Dat houdt in dat de nadruk niet op banners komt te liggen. Mogelijk worden bepaalde onderdelen ook betaald. Op welke termijn, wil Blatt niet zeggen.
Match.com hoopt mee te liften op het succes van Tinder. Aan de app voor iOS zijn een dezer dagen onderdelen toegevoegd die enigszins aan Tinder doen denken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond