-

De 5 meest veelbelovende apps voor Generatie Y

Wat wordt de volgende Snapchat? 2013 kan met recht het jaar van Snapchat worden genoemd. Snapchat is zelfs Facebook gepasseerd als het gaat om het aantal gedeelde foto’s.  De populaire 1 op 1 fotodeel app had zelfs het ‘lef’ om een bod van 3 miljard dollar van Facebook naast zich neer te leggen. Belangrijke noot: Snapchat maakte nog geen winst.

Welke app heeft de potentie om naast Snapchat de kroon te bestijgen? Een lijstje van vijf apps die in 2014 best wel eens hot kunnen gaan worden onder Generation Y (geboren tussen 1980 – 1996). Vereiste is dat ze op dit moment nog geen positie in de top 100 hebben. Opvallend is dat drie van de vijf apps draaien om user generated foto’s.

Wish: Shopping made fun
Vanuit de VS heeft Wish nu ook de Europese grenzen bereikt. Aan de hand van wat je leuk vindt, krijg je via dit sociale platform speciale aanbiedingen op deze producten. Het doel van Wish is het gepassioneerd overbrengen van producten die relevant zijn voor een specifieke gebruiker en daarmee het shoppen ‘leuker’ maken. Door een product op te slaan wordt deze automatisch aan jou WishList toegevoegd. Deze WishList kun je vervolgens weer delen via de sociale media.

Uiteraard kun je ook meteen overgaan tot het bestellen van deze producten op Wish, retailers kunnen aanhaken om het producten hierop aan te bieden. Als meerdere vrienden hetzelfde artikelen leuk vinden dan kan dat ook nog extra korting opleveren. Een bijkomend voordeel voor Wish is dat het met haar aangesloten partners eenvoudig inzicht in de behoeften en wensen van haar doelgroep krijgt.

EyeEm: user generated stock photo community            
EyeEm heeft alles in zich om in 2014 definitief door te breken. De app bedacht en ontwikkeld in Berlijn heeft al tien miljoen gebruikers (in januari 2013 waren dat er 1 miljoen). Waar Instagram en Snapchat nadrukkelijk op zoek zijn naar een duidelijk verdienmodel weet EyeEm al precies wat het wil. De app is druk bezig met de transformatie naar een user-generated stock photo community. Met Lufthansa en Red Bull werd inmiddels al succesvol een pilot gedraaid. EyeEm heeft de potentie om net als Wish de potentie om al op korte termijn zwarte cijfers te gaan schrijven. De app biedt een slimme tagging systeem (aan de hand van categorieën en locatie), zeventien unieke fotofilters en gebruikers delen mee in de komsten van verkochte afbeeldingen (als deze toestemming geven voor verkoop). Getty Images let op, de tien miljoen+ fotografen van EyeEm komen eraan!

Circle: The Local Network
Weer een nieuw social netwerk zal je misschien denken. En ook Circle gaat het weer eens helemaal anders doen. Er wordt gekeken naar locatie en op basis daarvan krijg je op je smartphone unieke, lokale real-time content van gebruikers en databronnen. SoLoMo in optima forma dus. Meest bekende investeerder hier is acteur Ashton Kutcher. Wat echter interessant is dat Andreessen Horowitz er met een grote som geld inzit. Deze investeringsclub was er eerder in een vroeg stadium betrokken bij Groupon, Instagram, Skype en Zynga. Circle moet hun nieuwe cash cow worden. Andreessen Horowitz zit ook nog in onder andere Airbnb, Foursquare, Pinterest en Facebook. Wordt Circle het nieuwe sociale leidende netwerk of kan het net als Path om wat voor reden haar belofte niet inlossen?

We <3 it
We Heart It is echt een typische fotodeel app. 2013 was de doorbraak van dit soort apps en 2014 gaat alleen nog maar mooier worden. De doelgroep voor We Heart It zijn jonge vrouwen (Generatie Y). Deze app staat vol met inspirerende afbeeldingen. Hier kun je je eigen platform ‘heart’ samenstellen. Dit is een album waar alle foto’s in komen te staan die je een hartje hebt gegeven. Door zelf labels toe te voegen aan de foto’s, zoals mode of interieur, kun je meteen alle opgeslagen foto’s met hetzelfde label vinden als een soort van inspiratiebron. Is er nog ruimte voor wederom een sociale inspirerende foto app? Pinterest en Instagram hebben inmiddels hun naam gevestigd, kan We Heart It zich in 2014 in dit rijtje voegen? De markt voor fotoapps lijkt nog lang niet verzadigd.

Into my life: het alternatief op Tinder 
2013 was niet alleen het jaar van Snapchat. Tinder mogen we natuurlijk niet vergeten. De app behoort zowel in Google Play Store als Apples AppStore tot de meest gedownloade apps. Toch waren er ook wel wat bezwaren rondom deze mobiele ‘vleeskeuring’. Into my life lijkt daar op de perfecte manier op in te spelen. Net als Tinder brengt het daten naar mobiel en maakt het volop gebruik van user generated foto’s. Het draait bij Into My Life om SquareFoto’s. Je geeft de tegenovergestelde sekse inzicht in je leven. Zowel van wat jij ziet in je leven als hoe je zelf bent. Zo krijgen anderen een beeld van hoe je bent en wat je bezighoudt. Er zijn categorieën waar je foto’s kan plaatsen van wat er in je koelkast zit, wat je vanaf de bank ziet of wat er in je portemonnee zit. Tegelijkertijd kun je ook foto’s toevoegen waar je wel opstaat als je met vrienden bent, je beste aankoop, in de zomer of wanneer je goed gekleed bent. Profielfoto’s zijn standaard onherkenbaar, naarmate je meer foto’s van iemand liked wordt deze uiteindelijk volledig getoond. Kan je niet wachten tot je genoeg foto’s hebt geliked dan kan je ‘cheaten’ door met behulp van (betaalde) credits deze direct al bekijken.

Wat wordt de volgende Snapchat?
Welke app gaan jongeren in 2014 omarmen om hun doelgroep te bereiken en hoe gaan marketeers hierop inspelen? We zagen eerder al dat door het ‘pikante’ karakter van Snapchat nauwelijks cases beschikbaar waren omdat het marketeers afschrikte. Het mooie van Snapchat was de combinatie van ‘foto delen’ en ‘going private in public’. Heeft één van de genoemde apps de potentie om zich naast Snapchat zich in de top tien te positioneren? Of hebben we een app over het hoofd gezien die absoluut genoemd moet worden? We horen het graag!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond