Deel dit artikel
-

Friese Triangle rondt na jaren Grutte Pier-game af

Het Leeuwarder Triangle, een van de grotere gamestudio’s van ons land, heeft er heel lang aan gewerkt, maar kan nu eindelijk zijn game Cross of the Dutchman rond ‘Grutte’ Pier Gerlofs Donia aankondigen, de Friese volkslegende die leefde in de zestiende eeuw. Naar die game is door kenners jarenlang reikhalzend uitgekeken.

“Het is ons grootste in eigen beheer ontwikkelde project”, zegt directeur Remco de Rooij van Triangle tegen Emerce. “En hoewel niet de grootste game ooit gemaakt in Nederland, is het wel het grootste rond een specifiek Nederlands thema.”

Samen met het Friese Grendel behoort Triangle Studios tot de pijlers van de zogenoemde Friese gamehub. Nagenoeg alle klanten komen uit de Verenigde Staten, waar het bedrijf ook een kantoor heeft. Tot nu toe werd voornamelijk voor derden gewerkt. De nieuwe game, bedoeld voor een internationale markt, is geheel uit eigen middelen gefinancierd.

Vanaf vandaag kan iedereen zijn of haar stem voor de game uitbrengen op Steam Greenlight, een belangrijk portaal waar games door de gemeenschap worden beoordeeld. Volgens De Rooij een essentiële stap om bekendheid te genereren. In september komt de definitieve versie voor pc en Mac, in twee smaken: een normale versie en een versie met extra’s.

In Cross of the Dutchman kruipt de speler in de huid van Pier Gerlofs Donia, beter bekend als Grutte Pier. In de game staat de bezetting van de Saksen op het Friese land centraal, gebeurtenissen die dit jaar precies 500 jaar geleden hebben plaatsgevonden. Grutte Pier komt in conflict met de bezetters en raakt verwikkeld in een bloedige strijd.

De ontwikkeling van Cross of the Dutchman kent een turbulent verleden. Zo begon Triangle Studios al in 2009 met de ontwikkeling van het spel, en heeft het project meerdere grote revisies doorgaan. Een Kickstartter-campagne in 2012 leverde aanvankelijk niet de benodigde 50.000 dollar op. De teller stopte bij 13.711 dollar.

In de eerste helft van 2015 heeft het bedrijf in samenwerking met Friese middelbare scholen al zo’n twee duizend spelers voor het eerst kennis laten maken met het spel.

Triangle rekent een eenmalig, nog nader te bepalen bedrag voor de game. “Heel ouderwets, maar dat werkt volgens ons het beste”, zegt De Rooij. Die erkent dat de ontwikkeling van een dure game zeker voor Nederlandse begrippen niet zonder risico is. “Alleen kunnen we het ons nu eindelijk eens permitteren.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond