Deel dit artikel
-

Tv reclamemarkt kruipt uit dal

De tv-reclamemarkt is in het derde kwartaal van 2020 uitgekomen op 171 miljoen euro, een groei van 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De zogeheten spotmarkt (directe reclame) zette 153 miljoen om, een stijging van 1,5 procent.

Daarmee lijkt de markt zich eindelijk te herstellen na ‘dramatische eerste helft’, waarin de markt 23 procent inleverde.

Het grootste deel van de tv reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen via het tv-toestel.

De spot-omzet laat in het derde kwartaal nog maar een lichte daling zien van 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waardoor de netto omzet uitkomt op 144,5 miljoen.

De non-spotmarkt (o.a. sponsoring) laat nog geen stijging zien in het derde kwartaal en komt uit op 18 miljoen eoro, een daling van 5,3 procent. Opvallend is dat de daling volledig voor rekening komt voor de online video platforms.

Op basis van de campagne-aanvragen voor het vierde kwartaal zijn Ster, Talpa Network, Ad Alliance en ORN positief over het vierde kwartaal. De impact van de extra maatregelen, die onlangs zijn afgekondigd, kan nog moeilijk worden ingeschat.

Echter, veel adverteerders hebben hun marketingplannen in de loop der tijd al aangepast naar de nieuwe werkelijkheid. Waar sommige branches beduidend minder tot helemaal niets communiceren zijn andere branches actiever dan ooit tevoren. Dat geldt zowel voor de e-commerce sector als de zogenaamde bricks-and-mortar sectoren. Van de laatst genoemde is die van de supermarkten al begonnen aan een najaarsoffensief op weg naar de feestdagen.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond