Deel dit artikel
-

TV-reclamemarkt krijgt forse klappen

De Nederlandse tv-industrie is net als andere branches hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van vorig jaar is de tv-reclamemarkt in de eerste helft van 2020 uitgekomen op 307 miljoen euro, een daling van 23 procent. Dat blijkt uit cijfers van de marketingorganisatie Screenforce die vanochtend zijn gepubliceerd.

De zogeheten spotmarkt is in de eerste helft van 2020 uitgekomen op 271 miljoen euro, een daling van 24 procent ten opzichte van de eerste helft van 2019.

De daling in bestedingen is een gevolg van zowel een daling in volume als een daling in de tv-tarieven.

Als gevolg van de coronacrisis zijn de non-spotbestedingen in de eerste helft van het jaar met 11 procent gedaald van 40 miljoen euro in 2019 naar 36 miljoen dit jaar.

De cijfers staan in schril contrast met de ontwikkelingen tot de schermtijd. Die groeide mede als gevolg van het vele thuiszitten van 194 minuten in 2019 naar 206 minuten in 2020. Een stijging van 12 minuten per dag.

De lineaire (live) kijktijd daalde overigens licht van 138 naar 136 minuten per dag. Daarentegen zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken, van 20 naar 24 minuten per dag.

Screenforce houdt rekening met een licht dalende tot stabiele tweede helft van 2020. Voor heel 2020 verwacht Screenforce uit te komen op een daling die tussen de 12 en 15 procent zal liggen.

Foto: archief Anefo

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond