Deel dit artikel
-

‘Tweede Kamerleden vaak online onbereikbaar’

Tweede Kamerleden zijn vaak slecht bereikbaar. Dit terwijl de Kamerleden het unaniem eens zijn over het belang van het (laagdrempelig) benaderbaar zijn voor burgers. Dit blijkt uit een enquête van Wallaart en Kusse Public affairs en Open State Foundation, die door bijna een derde van de Tweede Kamerleden is ingevuld.

Kamerleden wijten het probleem zelf aan een te volle agenda en gebrek aan ondersteuning. Bijna de helft van de Kamerleden zegt dagelijks meer dan honderd e-mails te ontvangen, waardoor ze gedwongen zijn te kiezen met wie in gesprek te gaan. Meer dan de helft van de bevraagde Kamerleden geeft toe sneller te reageren op een bekende dan op een onbekende afzender. Veel e-mails blijven bovendien vaak helemaal onbeantwoord.

Op dit moment is het voor burgers ook vaak niet duidelijk met welk Kamerlid ze het beste contact kunnen opnemen, hoe dit contact tot stand zou moeten komen en hoe ze hun vraag of boodschap het beste kunnen formuleren.

Naast de enquête analyseerden WKPA en OSF de contactgegevens op de websites van alle politieke partijen en de mogelijkheden om in contact te komen met volksvertegenwoordigers. Ook deden zij een rondgang bij de fracties naar het beleid dat de fracties hanteren op het gebied van communicatie. Daaruit blijkt dat maar een beperkt aantal partijen hun contactgegevens online hebben staan. Sommige fracties hebben slechts de namen van de Kamerleden en het pers-telefoonnummer gepubliceerd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Wouter

Het is idioot met welke beperkte ondersteuning kamerleden hun werk moeten volbrengen. Van links tot rechts, van critici tot liefhebbers zou er steun moeten zijn voor een groter budget om kamerleden hun werk beter te kunnen laten uitvoeren. Daar zou echt iedereen in dit land voor moeten zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond