Deel dit artikel
-

Twitter zoomt in op lokale (marketing)data

Wat is hip & happening in welke wereldstad? Twitter verdubbelt zijn stedenlijstje met daarop de lokale trends, een teken dat het bedrijf inzoomt op meer lokale data.

Het berichtenbedrijf voegt weer honderd steden toe aan de lijst met lokale Trending Topics, wat het totaal op tweehonderd brengt. Twitters Nederlandse radar verraadt de trends in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.

‘Zo kunnen gebruikers eenvoudig zien wat iemand elders in de wereld bezighoudt’, licht een programmeur toe.

Dit soort lokale trendinformatie is niet enkel leuk voor de gebruikers, maar ook relevant voor Twitter en het lokale bedrijfsleven. Als lokale ondernemers, overheden en instanties weten wat de burger en consument nu bezighoudt, kunnen ze op dit soort marketinginformatie inspelen.

Het Nederlandse Coosto, dat voor bedrijven social media monitort en analyseert, merkt al enige tijd de groeiende interesse voor lokale marketinginformatie. Daarom introduceerde het onlangs een nieuwe feature waarmee gebruikers op basis van taalkenmerken (omdat slechts 1,2 procent van de socialmediaberichten GPS-data bevat) lokale marketinganalyses kunnen doen.

Google exploiteert al jaar en dag een lokaal georiënteerd systeem voor marktanalyses in de vorm van Google Trends. Tot voor kort waren Google Trends en Google Insights for Search twee gescheiden diensten, maar die zijn samengevoegd.

Of en hoe Twitter geld denkt te gaan verdienen aan lokale marketinginformatie is niet bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond