Deel dit artikel
-

Uitgaansmashupsite ontvangt investering van DCIF

Met de website Wheniswhat.com heeft het Dutch Creative Industry Fund een nieuwe oogappel gevonden. De website waarop bezoekers berichten en events kunnen plaatsen is de meest recente investering van het fonds.

De bezoeker van de site kan in het publieke gedeelte openbare events plaatsen als concerten of tentoonstellingen en in een persoonlijk gedeelte persoonlijke events, variërend van waar iemand zich bevindt tot privé-feestjes.

Bij de lancering is alleen het publieke gedeelte toegankelijk. Hiervoor is Wheniswhat.com een samenwerking aangegaan met freedesigndom.com. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het festival ‘four weeks of design’ in Amsterdam en Utrecht, dat uit vijftien verschillende internationale evenementen bestaat, waaronder PICNIC08 en Streetlab. De programmering van deze evenementen is vanaf woensdag op de site te vinden. Gaico Bos, één van de oprichters van de site: "Het idee is simpel, maar de uitwerking is vaak ingewikkeld. We willen het zo intuïtief mogelijk houden. Daarom houden we de kick-off ook beperkt. Dat bouwen we langzaam uit."

Met de kick-off op 10 september hoopt de site alvast een eerste publiek te trekken. Later volgt nog een marketingcampagne in samenwerking met het DCIF om het aantal gebruikers uit te breiden.

Barbecueën en bier drinken

Het persoonlijke gedeelte wordt later toegankelijk. Bos: "In het sociaal networking-gedeelte worden publieke en persoonlijke events gekoppeld. De gebruiker kan aangeven dat hij naar een bepaald publiek concert gaat, zijn vrienden kunnen dat ook weer zien en besluiten om dat concert ook bij te wonen. Maar iemand kan ook een event aanmaken voor bijvoorbeeld een ‘barbecue-event’, daarbij kan de eigenaar van het event weer aangeven of zijn vrienden het even wel of niet kunnen doorsturen naar andere mensen." Met verschillende vriendengroepen is het in theorie zelfs mogelijk voor de gebruiker, wanneer hij bier gaat drinken, om het event wel zichtbaar maken voor zijn vrienden, maar niet voor zijn vriendin.

Wheniswhat.com maakt in de toekomst ook gebruik van Open ID en het Open Social-initiatief. "Bij de kick-off is alleen het publieke gedeelte nog beschikbaar, dus gebruikers kunnen nog niet inloggen. Zodra het mogelijk is, willen we Open Sociale en Open ID gebruiken. Het is toch makkelijker wanneer de gebruikers niet opnieuw een profiel hoeven aan te maken."

De investering is gestoken in het aantrekken van een extra kracht voor het programmeerwerk en de verdere ontwikkeling van de site. Daarnaast maken de oprichters gebruik van het netwerk van DCIF voor bijvoorbeeld de content op de site. Hierover lopen nog gesprekken met verschillende partijen.

Verdienen met locatiegebaseerde advertenties

Het verdienmodel is ook goed doorgedacht. Bos legt uit dat er meerdere channels komen: "Bij de lancering zal dit alleen een channel van het ‘four weeks of design’-festival zijn, maar hier moeten meer bijkomen in een latere fase. Het kan zijn dat een andere partij tegen betaling een exclusief kanaal krijgt." Daarnaast moet de informatie die de site oplevert ook geld in het laatje brengen. "Voor een evenementenorganisator is het moeilijk om te kijken hoeveel mensen er op een evenement afkomen, welke groepen. We houden de privacy van de gebruiker in de gaten, maar algemene trends kunnen interessant zijn voor andere partijen. En de mogelijkheid voor locatiegebaseerde advertenties zijn in het verdienmodel opgenomen", aldus Bos.

Er is nog geen mobiele site of applicatie voor de dienst. Dit ligt wel in de planning, maar wordt nog even afgehouden. Bos: "We zitten nu in een transitiefase met de iPhone en het Android-besturingssysteem dat er aan komt. Het komt wel, maar de manier waarop is nog niet duidelijk."

Onlangs mochten RealMee en VIDDIX al geld ontvangen van het fonds. DCIF deelt doorgaans tussen de 20.000 en 40.000 euro uit. Er worden geen uitspraken gedaan over hoeveel Wheniswhat.com mocht ontvangen. Ilse Media richtte het fonds op in 2005. Sinds 2006 nemen ook uitgeversmaatschappij De Telegraaf, IDG Nederland en Veronica Holding deel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond